22.04.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2022 r., sygn. II GSK 360/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz po rozpoznaniu w dniu 22 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 27 października 2021 r., sygn. akt II SA/Gl 602/21 w sprawie ze skargi L.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 27 października 2021 r., sygn. akt II SA/Gl 602/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę L.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z [...] marca 2021 r. w przedmiocie odmowy rejestracji pojazdu.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

L.P. (dalej "skarżąca") [...] sierpnia 2020 r. złożyła do Starosty Wodzisławskiego wniosek o zarejestrowanie pojazdu marki Opel Movano, posiadającego cechę identyfikacyjną [...], jako pojazdu z dopuszczalną masą całkowitą 3500 kg.

Decyzją z [...] grudnia 2020 r. Starosta Wodzisławski odmówił skarżącej rejestracji opisanego powyżej pojazdu czasowo zarejestrowanego pod numerem [...] jako pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej o wartości 3500 kg.

Decyzją z [...] marca 2021 r. SKO w Katowicach utrzymało w mocy powyższą decyzję.

Zdaniem organu, analiza przedłożonych dokumentów wykazała, że w niemieckim dowodzie rejestracyjnym i w zaświadczeniu z [...] stycznia 2020 r. dotyczącym badania technicznego wykonanego przez stację kontroli pojazdów [...] w [...] została określona dopuszczalna masa całkowita dla ww. samochodu ciężarowego jako 4 500 kg. Jest to zgodne z Katalogiem marek i typów pojazdów oraz opinii biegłego z [...] września 2020 r. jego dopuszczalna masa całkowita. Dane w zakresie mas zostały nadane w momencie wyprodukowania pojazdu identyfikowanego numerem VIN przez producenta i zostały zawarte w homologacji i bez znaczenia dla rozpatrywanej sprawy były przepisy wewnętrzne obowiązujące na terenie Niemiec, które dopuszczały pod pewnymi warunkami obniżanie wartości dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu poniżej wartości ustalonej przez producenta bez zmian konstrukcyjnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne