Postanowienie NSA z dnia 15 lipca 2020 r., sygn. I OSK 2927/18
Służba celna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz po rozpoznaniu w dniu 15 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.M. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 kwietnia 2018 r., sygn. akt II SAB/Sz 112/17 o odrzuceniu skargi A.M. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej [...] w przedmiocie rozpoznania odwołania od przedstawionej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia postanawia: oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny Szczecinie postanowieniem z dnia 5 kwietnia 2018 r., sygn. akt II SAB/Sz 112/17 odrzucił skargę A.M. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej [...] w przedmiocie rozpoznania odwołania od przedstawionej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia.
W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie wyłącznie w sprawach określonych w art. 3 § 2 pkt 1 -4, oraz pkt 8 i 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm., dalej jako "P.p.s.a."). Zatem by można było mówić o bezczynności organu administracji musi istnieć przepis prawny, który w określonej sytuacji nakłada na ten organ obowiązek określonego działania w przewidzianej do tego formie i terminie. Skarga w niniejszej sprawie została wniesiona na bezczynność organu polegającą na nieprzekazaniu do organu wyższej instancji odwołania od pisma, które w ocenie skarżącej jest decyzją administracyjną o zwolnieniu jej ze służby.
Następnie Sąd pierwszej instancji wskazał, że w niniejszej sprawie Dyrektor Izby Administracji Skarbowej [...] pismem z dnia 17 maja 2017 r. przedstawił skarżącej, na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm., dalej jako "p.w.KAS") pisemną propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej. W ocenie Sądu pismo to nie ma charakteru decyzji administracyjnej, a ni aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Pismo to nie jest władczym rozstrzygnięciem praw i obowiązków jego adresata. Pisma kierowane przez organy wskazane w art. 165 ust. 7 p.w.KAS do podległych im pracowników lub funkcjonariuszy są swego rodzaju "ofertami" nowych warunków zatrudnienia, wynikających z wprowadzonej reformy administracji skarbowej. Nie kształtują one same z siebie sytuacji prawnej adresatów, nie wywołują też w stosunku do nich skutków o charakterze prawno-kształtującym. Przyjęcie lub odrzucenie tej swoistej "oferty" zależy od woli jej adresata i dopiero zajęcie przez niego stanowiska wprowadza zmiany w jego sytuacji. Czynność polegająca na przedstawieniu propozycji zatrudnienia stanowi więc jedynie akt woli, a nie władzy dyrektora izby administracji skarbowej, mający na celu nawiązanie z funkcjonariuszem stosunku pracy w miejsce istniejącego dotychczas stosunku służbowego. Nie nakłada na funkcjonariusza żadnych obowiązków, gdyż wyłącznie od jego woli zależy, czy zaakceptuje złożone nowe warunki zatrudnienia. Zdaniem Sądu, pisemna propozycja określająca nowe warunki zatrudnienia nie stanowi decyzji administracyjnej, ani też aktu lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 P.p.s.a. Konsekwencją powyższego jest niemożność złożenia odwołania od pisemnej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty