01.12.2020 Ubezpieczenia

Postanowienie NSA z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. I OW 143/20

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.), Sędzia NSA Rafał Stasikowski, Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz, po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta C. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta C. a Burmistrzem N. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku L. J. o przyznanie pomocy społecznej w postaci schronienia postanawia: wskazać Prezydenta Miasta C. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Pismem z 20 maja 2020 r. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w C. (dalej jako: "wnioskodawca"), działający z upoważnienia Prezydenta Miasta C., wystąpił z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Prezydentem Miasta C. a Burmistrz N. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku L. J. o przyznanie pomocy społecznej w postaci schronienia.

W uzasadnieniu wskazano, że wnioskiem z 11 marca 2020 r. L. J. (dalej jako: "strona") zwróciła się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w C. (dalej jako: "MOPS w C.") o udzielenie świadczeń z pomocy społecznej w postaci schronienia w Schronisku dla Samotnych Kobiet [...] w C. Powyższy wniosek związany był z faktem, że dzieci strony postanowieniem Sądu Rejonowego w Częstochowie z 31 stycznia 2020 r., sygn. akt V Nsm 2786/19, zostały umieszczone w pieczy zastępczej, co oznaczało, że nie przestała być ona uprawniona do pobytu w Domu Samotnej Matki w C. Pobyt strony na terenie C. związany jest głównie z faktem pobytu w Domu Samotnej Matki w C. Nie posiada ona uprawnienia do lokalu mieszkalnego w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy. Powyższe oznacza zatem, że jest ona osobą bezdomną w rozumieniu art. 6 pkt 8 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.; dalej jako: "u.p.s."). Nie można bowiem utożsamiać faktu pobytu strony w Domu Samotnej Matki w C. (w ośrodku wsparcia) z zamiarem zamieszkania w C. W podobnym stanie faktycznym dot. strony zapadło już orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 listopada 2018 r., I OW 114/18, w sprawie o wskazanie organu właściwego do wydania decyzji o skierowaniu do domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, w którym NSA pokreślił, że "wnioskodawczyni w momencie ubiegania się o przyjęcie do domu dla kobiet w ciąży była osobą bezdomną. Jak bowiem wynika z dokumentów zgromadzonych w aktach sprawy opuściła wówczas mieszkanie, które wraz z konkubentem wynajmowała na terenie C. [...] Tym samym była wówczas osobą niezamieszkującą w lokalu mieszkalnym w rozumieniu przepisów o ochronie praw lokatorów i mieszkaniowym zasobie gminy, zaś okoliczność posiadania przez stronę w tym czasie zameldowania w N [...], w mieszkaniu należącym do jej matki, z uwagi na brak możliwości zamieszkiwania pod tym adresem, dodatkowego wskazuje na jej status osoby bezdomnej". Od tego momentu sytuacja strony nie uległa żadnej zmianie, albowiem nie posiada w C. uprawnienia do lokalu mieszkalnego, co oznacza, że w rozumieniu art. 6 pkt 8 u.p.s. jest ona osobą bezdomną. Zatem w przedmiotowym stanie faktycznym do wniosku strony zastosowanie ma art. 101 ust. 2 u.p.s., zgodnie z którym w sytuacji, gdy o pomoc występuje osoba bezdomna organem właściwym do rozpoznania wniosku jest organ ostatniego miejsca zameldowania strony na pobyt stały. W przedmiotowej sprawie jest to Burmistrz N.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne