Postanowienie NSA z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. I OSK 2342/18
Służba celna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Rafał Stasikowski po rozpoznaniu w dniu 25 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 marca 2018 r., sygn. akt IV SA/Gl 909/17 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi M. W. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia [..] maja 2017 r., nr [..] w przedmiocie propozycji określającej warunki zatrudnienia w Izbie Administracji Skarbowej postanawia: 1. oddalić skargę kasacyjną, 2. oddalić wniosek Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 14 marca 2018 r., sygn. akt IV SA/Gl 909/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę M. W. na pismo Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z [..] maja 2017 r. w przedmiocie propozycji określającej warunki zatrudnienia w Izbie Administracji Skarbowej.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd stwierdził, że w dniu [..] maja 2017 r. DIAS w K., działając na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 z późn.zm.- dalej p.w.k.a.s.), złożył skarżącemu pisemną propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w K. Skarżący propozycję przyjął. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skarżący zarzucił propozycji pracy nieważność i bezprawność z uwagi na brak podstaw prawnych do złożenia jej propozycji pracy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że objęta skargą propozycja warunków zatrudnienia omówionych nie posiada cech decyzji administracyjnej, w szczególności znaczenie ma okoliczność, że propozycja została przedstawiona w ramach wewnętrznych stosunków służbowych i pozostawiała zakres uznania co do jej przyjęcia bądź odrzucenia, ze skutkami opisanymi w p.w.k.a.s. Te istotne cechy zaskarżonej propozycji warunków zatrudnienia przesądzają o niezakwalifikowaniu jej również do czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podlegających kontroli sądu administracyjnego z przepisu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Przedmiotowa propozycja nie ma charakteru władczego (choć jest oświadczeniem woli), albowiem jej skutki prawne uzależnione są od woli adresata propozycji. Sama sprawa związana z przedstawioną propozycją pozostaje sprawą wewnętrzną z zakresu podległości służbowej, wobec czego wyłączona jest spod kontroli sądowoadministracyjnej w myśl art. 5 pkt. 2 p.p.s.a. Propozycja nowych warunków zatrudnienia lub służby stanowi jedynie ofertę będącą elementem szerszego procesu zmierzającego do pozostawienia funkcjonariusza w stosunku zatrudnienia. Sama propozycja nie kształtuje ostatecznie sytuacji prawnej funkcjonariusza, sama przez się nie zmienia dotychczasowej sytuacji. Sytuacja ta ulegnie zmianie dopiero z chwilą zajęcia przez funkcjonariusza stanowiska w przedmiocie przedłożonej propozycji. Tym samym propozycja, o jakiej mowa w art. 165 ust. 7 p.w.k.a.s., nie stanowi czynności w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., co oznacza, że skarga funkcjonariusza celnego na propozycję określającą nowe warunki zatrudnienia jest niedopuszczalna.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty