Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2020 r., sygn. II OSK 4008/19
Zagospodarowanie przestrzenne
Dnia 26 czerwca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. WSA Tomasz Świstak po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 września 2019 r., sygn. akt II SA/Go 269/19 w sprawie ze skargi J. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] lutego 2019 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 września 2019 r., sygn. akt II SA/Go 269/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. oddalił skargę skarżącego na zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zwanego dalej "SKO", [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.
Decyzją z dnia [...] stycznia 2019 r., nr [...], Burmistrz D., na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 60 ust. 1 i 4, art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1945 ze zm.), zwanej dalej "u.p.z.p.", ustalił na rzecz wnioskodawcy, warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie budynku handlowego [...] o część związaną z odpiekiem pieczywa wraz z niezbędną przebudową budynku i infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem terenu działek o numerach ewidencyjnych [...] i [...] przy [...] w D..
W ocenie organu I instancji, bez względu na sąsiedztwo zabudowy i wynik analizy to w ostateczności budynek bazowy stanowi o charakterze i parametrach rozbudowy przedmiotowego budynku. Organ przeprowadził analizę architektoniczno-urbanistyczną, wyznaczając stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164 poz. 1588) obszar analizowany. W obszarze tym zaś można wyróżnić kwartał zabudowy, w którym parametry zabudowy zdecydowanie różnie kształtować się będą od pozostałych fragmentów strukturalnych w sąsiedztwie. W zakresie kontynuacji funkcji organ wyjaśniał, że w obszarze analizowanym dominuje zabudowa mieszkaniowa i usługowa. Zabudowa usługowa sytuowana jest w różnych rejonach obszaru analizowanego. W konkluzji organ uznał, że planowana inwestycja kontynuuje występowanie funkcji handlowo-usługowej w sąsiedztwie. Burmistrz ustalił również, że zostały spełnione pozostałe przesłanki wynikające z art. 61 ust. 1 u.p.z.p. Ponadto organ przedstawił sposób ustalenia wynikających z §§ 4-8 ww. rozporządzenia paramentów nowej zabudowy takich jak: linia zabudowy, powierzchnia zabudowy, szerokość elewacji frontowej, wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej oraz geometria dachu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty