21.02.2020

Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2020 r., sygn. I OSK 935/19

Przepis art. 61 u.p.s. skorelowany jest z przepisami k.r.o. nie tyko w zakresie subsydiarności obowiązku ponoszenia opłaty przez kolejne, wymienione w tym przepisie osoby, ale również w zakresie przesłanek ustalania wysokości opłaty.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędzia del. WSA Jolanta Górska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 listopada 2018 r. sygn. akt II SA/Sz 934/18 w sprawie ze skargi M.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta K. z dnia [...] maja 2018 r., nr [...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz M.B. kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 20 listopada 2018 r., sygn. akt II SA/Sz 934/18, oddalił skargę M.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z [...] lipca 2018 r., nr [...].

Wyrok ten wydany został w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Prezydent Miasta [...] decyzją z [...] maja 2018 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 14 i art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1769) - zwanej dalej u.p.s., ustalił odpłatność M.B. za pobyt babci K.M. w Domu Pomocy Społecznej w [...] w wysokości 2223,50 zł miesięcznie w okresie od dnia 1 listopada 2017 r. do dnia 28 lutego 2018 r. i w wysokości 2439,96 zł od dnia 1 marca 2018 r.

W uzasadnieniu wydanej decyzji wskazał, że decyzją Prezydenta Miasta [...] z [...] sierpnia 2017 r., nr [...], K.M. skierowana została do Domu Pomocy Społecznej w [...]. Zgodnie z zarządzeniem Starosty [...] z [...] lutego 2017 r., nr [...], średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca powyższej placówki od marca 2017 r. wynosił 3430,43 zł a zgodnie z zarządzeniem z [...] lutego 2018 r., nr [...], koszt ten wynosi 3646,89 zł. Odpłatność ze strony K.M. wynosi 1206,93 zł miesięcznie, tj. 70% jej dochodu w łącznej wysokości 1724,18 zł. W dniu [...] sierpnia 2017 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w [...] zwrócił się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] z wnioskiem o przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego u skarżącej, Z nadesłanej informacji wynikało, że w dniu [...] sierpnia 2017 r. skarżąca stawiła się w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w [...] i nie wyraziła zgody na przeprowadzenie wywiadu. W związku z powyższym w dniu [...] października 2017 r. wysłano do skarżącej zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji ustalającej odpłatność z jej strony za pobyt babci w Domu Pomocy Społecznej i w dniu [...] grudnia 2017 r. wydano decyzję ustalającą taką odpłatność. Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] decyzją z [...] lutego 2018 r. Ponownie rozpatrując sprawę, organ zwrócił się do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] oraz Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] o przeprowadzenie wywiadów alimentacyjnych u M.B. i P.M., celem ustalenia ich odpłatności za pobyt K.M. w Domu Pomocy Społecznej. Na podstawie informacji nadesłanych z Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] organ ustalił, że P.M. prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe i zamieszkuje w lokalu, który jest własnością jego matki, zajmując w powyższym mieszkaniu jeden pokój oraz dokłada matce do opłat związanych z utrzymaniem lokalu. Utrzymuje się z dochodu uzyskiwanego z wynajmu mieszkania w [...] w kwocie 1100,00 zł oraz dochodu z prac dorywczych w kwocie 600,00 zł. Łącznie uzyskał dochód w wysokości 1700,00 zł. Z informacji zawartych w wywiadzie alimentacyjnym wynika, że P.M. nie uzyskuje żadnych dodatkowych dochodów. Dlatego też, jak wskazał Prezydent, w myśl art. 61 u.p.s. P.M. nie jest zobowiązany do wnoszenia odpłatności za pobyt babci w Domu Pomocy Społecznej. Jednocześnie, Prezydent ustalił, że z informacji zawartych w wywiadzie nadesłanym z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] wynika, że M.B. prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z mężem i synem. Rodzina zamieszkuje w domu jednorodzinnym, za budowę którego spłaca kredyt hipoteczny w kwocie 1700,00 zł miesięcznie. Źródłem utrzymania rodziny jest wynagrodzenie za pracę M.B. i jej męża w łącznej wysokości 9500,00 zł miesięcznie. W świetle powyższych ustaleń, jak wskazał Prezydent, dochód na osobę w rodzinie skarżącej zobowiązuje ją do wnoszenia odpłatności za pobyt babci w Domu Pomocy Społecznej. Wynika to z następującego wyliczenia: 1) dochód rodziny: 9500,00 zł; 2) kryterium dochodowe na osobę w rodzinie: 514,00 zł; 3) 300% kryterium dochodowego: 514,00 zł x 300% x 3 osoby = 4626,00 zł; 4) kwota odpłatności, którą mogłaby wnosić M.B. za pobyt babci w Domu Pomocy Społecznej wynosi: 9500,00 zł - 4626,00 = 4874,00 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne