Wyrok NSA z dnia 18 maja 2020 r., sygn. I OSK 2655/19
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) sędzia del. WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 30 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Po 1000/18 w sprawie ze skargi W. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [.]. września 2018 r. nr [..] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 30 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Po 1000/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę W. M.z, zwanej dalej skarżącą na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [..] września 2018 r. w przedmiocie zasiłku celowego.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Decyzją z dnia [.]. sierpnia 2017 r., nr [..] Burmistrz Gminy J. przyznał skarżącej pomoc finansową w kwocie 6.000 zł w formie zasiłku celowego z tytułu zdarzenia losowego z przeznaczeniem na usunięcie skutków zdarzenia posiadającego znamiona klęski żywiołowej.
Decyzją z dnia [..] marca 2018 roku, nr [..] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K., analizując dokumentację zgromadzoną w sprawie z odwołania skarżącej, uchyliło zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpoznania organowi I instancji stwierdzając, że organ I instancji dopuścił się naruszenia jednej z podstawowych zasad postępowania administracyjnego uregulowanej w art. 10 k.p.a., tj. zasady czynnego udziału w postępowaniu. Kolegium wskazało, że w wyniku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że odwołująca poniosła następujące straty: wybite okna w ilości 8 sztuk, konieczność wymiany dachu - 300 m², uszkodzone drzwi balkonowe, zalane sufity i stropy, zniszczone rynny. Jednocześnie stwierdzono, że skala ujawnionych uszkodzeń budynku została uznana za na tyle dużą, że kwota przyznanego zasiłku celowego jedynie w niewielkim procencie pokrywa koszty remontu. Natomiast organ I instancji nie uzasadnił przyznania zasiłku celowego w kwocie 6 tys. zł. Jednocześnie zabrakło jakiegokolwiek odniesienia do dokumentacji zgromadzonej w sprawie: między innymi oceny uszkodzenia budynku dokonanego przez inspektora budowlanego oraz faktur doręczonych przez stronę. Nie sposób zatem było ocenić, co organ I instancji wziął pod uwagę przyznając pomoc w określonej w decyzji kwocie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty