Wyrok NSA z dnia 12 lutego 2020 r., sygn. II OSK 245/20
Administracyjne postępowanie
Dnia 12 lutego 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. G. i M. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 16 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Sz 44/19 w sprawie ze sprzeciwu A. G. i M. G. od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] z dnia [...] grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Sz 44/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił sprzeciw skarżących od zaskarżonej decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "WINB", [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Decyzją z dnia [...] października 2018 r., nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, zwany dalej "PINB", w S., na podstawie art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego, nakazał skarżącym rozbiórkę samowolnie wybudowanego domku typu holenderskiego nr 3, zlokalizowanego na działce nr [...], przy ul. [...] w J..
Odwołanie od ww. decyzji wnieśli skarżący.
Zaskarżoną decyzją [...] WINB, na podstawie art. 138 § 2 K.p.a., uchylił ww. decyzję i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.
W ocenie organu odwoławczego, przedmiotem postępowania jest "domek holenderski" jako tymczasowy obiekt budowlany niezwiązany trwale z gruntem (art. 3 pkt 5 Prawa budowlanego), który wraz z innymi tego typu obiektami tworzy "R.", zorganizowane w celach rekreacyjno-wypoczynkowych, typowych dla miejscowości nadmorskich. Zabudowa ta powstała w latach 2012-2014. Na jego realizację wymagane było uzyskanie pozwolenia na budowę, dlatego w sprawie znajdują zastosowanie przepisy art. 48 Prawa budowlanego (w brzmieniu sprzed dnia 28 czerwca 2015 r.). Jednak w ocenie organu odwoławczego, domek holenderski, którego dotyczy nakaz rozbiórki, nie został precyzyjnie wskazany w sentencji zaskarżonej decyzji. Organ powiatowy posługuje się określeniem "domek typu holenderskiego (Nr 3 - oznaczono przez organ) na terenie "R." przy ul. [...] na działce nr [...] w obrębie ewidencyjnym J., gmina P.", co oznacza, że identyfikacja tego konkretnego domku wymaga znajomości akt sprawy, a w szczególności zapoznania się ze szkicem, na którym domki zostały ponumerowane przez PINB. Tymczasem decyzja administracyjna powinna stanowić samoistny dokument, mogący funkcjonować bez znajomości akt sprawy, jednoznacznie wskazujący zakres i przedmiot nałożonego obowiązku rozbiórki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty