15.01.2020

Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2020 r., sygn. I OSK 1662/18

Unormowanie zawarte w art. 2 ust. 1 pkt b) dekretu PKWN o przeprowadzeniu reformy rolnej w brzemieniu nadanym mu przez art. 1 ust. 6 dekretu w sprawie zmiany dekretu PKWN o przeprowadzeniu reformy rolnej, nie stanowiło podstawy do odbierania nieruchomości ziemskich na rzecz Skarbu Państwa Polakom posiadających obywatelstwo Rzeszy Niemieckiej. Przepis ten dotyczył jedynie obywateli Rzeszy Niemieckiej nie-Polaków i obywateli polskich narodowości niemieckiej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Rafał Wolnik Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. T., J. T. i R. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 października 2017 r. sygn. akt I SA/Wa 287/16 w sprawie ze skargi A. T. i J. T. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 17 października 2017 r., sygn. akt I SA/Wa 287/16, oddalił skargę A. T. i J. T. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z [...] grudnia 2015 r. nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Wojewody Śląskiego z [...] listopada 2014 r. nr [...] o umorzeniu postępowania w przedmiocie ustalenia czy nieruchomość położona w M., obejmująca działki o nr [...], nr [...], nr [...], [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...] oraz parcelę budowlaną nr [...], o łącznej powierzchni 6,46 ha, objęta treścią księgi wieczystej Iwh 124, podlegała pod działanie art. 2 ust. 1 lit. e) dekretu PKWN z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. Nr 3 z 1945 r. poz. 13; dalej jako: "dekret").

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że prawidłowe jest stanowisko organów administracyjnych o konieczności umorzenia postępowania administracyjnego na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. jako bezprzedmiotowego, gdyż niniejsza sprawa nie podlegała załatwieniu w drodze decyzji administracyjnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne