25.05.2020 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2020 r., sygn. I GSK 1888/19

Środki unijne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak (spr.) Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. WSA Anna Apollo po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 25 lipca 2019 r. sygn. akt I SA/Ke 216/19 w sprawie ze skargi M. S. na decyzję Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 25 lipca 2019 r., sygn. I SA/Ke 216/19 po rozpoznaniu skargi M. S. na decyzję Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach z dnia [...] marca 2019 r. w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji w części odmawiającej przyznania płatności do powierzchni uprawy buraków cukrowych - 2018 r. oraz zasądził koszty postępowania.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:

W dniu [...] maja 2018 r. do Biura Powiatowego ARiMR w Opatowie wpłynął, za pośrednictwem formularza geoprzestrzennego, złożony w formie elektronicznej w aplikacji eWniosekPlus, wniosek M. S. o przyznanie płatności na rok 2018 między innymi do powierzchni upraw buraków cukrowych do powierzchni 4,97 ha. Wraz z wnioskiem strona złożyła załączniki graficzne, na których wyrysowała położenie działek rolnych oraz strony nr 1-3 i 8 umowy kontraktacyjnej buraków cukrowych na kampanię 2018/2019. Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Opatowie odmówił przyznania tej płatności a Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego ARiMR w Kielcach (dalej powoływany, jako: Dyrektor) utrzymał w mocy powyższą odmowę. W decyzji z dnia [...] marca 2019 r. Dyrektor zwrócił uwagę na wnioskowy charakter postępowania w sprawach dotyczących przyznania płatności oraz podkreślił odpowiedzialność za treść znajdującą się we wniosku, jaką ponosi występujący z nim rolnik. Zdaniem organu odwoławczego nie można uznać za prawidłowe złożenie do wniosku tylko części stron umowy kontraktacyjnej buraków cukrowych, ponieważ wnioskodawczyni zobowiązana była złożyć kopię pełnej umowy. Umowa zawierająca wszystkie strony i niezbędne dane została natomiast złożona w dniu 18 lutego 2019 r. wraz z odwołaniem. Tymczasem ostateczny termin składania wniosków o przyznanie płatności na rok 2018 i zmian do wniosków określony w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (tj. Dz. U. z 2018r. poz. 1312; zwanej dalej "ustawą o płatnościach") obowiązywał od dnia 15 marca do dnia 15 maja, a następnie został wydłużony do dnia 15 czerwca 2018 r. w drodze Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 maja 2018 r. Dyrektor podkreślił, że zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. ustawy termin ten nie podlega przywróceniu a nadto zwrócił uwagę, że rolnik po złożeniu eWnioskuPlus ma możliwość jego podglądu wraz z załącznikami. Strona mogła zatem sprawdzić, czy skan umowy kontraktacyjnej zawierał wszystkie strony, czego jednak nie uczyniła.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp