10.03.2020 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 10 marca 2020 r., sygn. I GSK 162/18

Środki unijne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant Bartosz Barczyk po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] Spółki z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20 lipca 2017 r. sygn. akt III SA/Wr 331/17 w sprawie ze skargi [A.] Spółki z o.o. we W. na decyzję Dyrektora Dolnośląskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we Wrocławiu z dnia [...] lutego 2017 r. nr [...] w przedmiocie płatności rolnośrodowiskowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 20 lipca 2017 r. sygn. alt III SA/Wr 331/17 oddalił skargę [A.] Spółki z o.o. we W. na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we Wrocławiu z dnia [...] lutego 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności rolnośrodowiskowej za rok 2014.

Sąd I instancji wydał zaskarżony wyrok w następującym stanie sprawy:

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we Wrocławiu (dalej: "Organ odwoławczy" lub "Dyrektor ARiMR") po rozpatrzeniu odwołania [A.] Sp. z o. o. we W. (dalej także jako: "Spółka" lub "Skarżąca") utrzymał w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa we Wrocławiu (dalej: Kierownik ARiMR) z [...] listopada 2016 r. odmawiającą przyznania Spółce płatności rolnośrodowiskowej na rok 2014.

Kierownik ARiMR uzasadniają rozstrzygnięcie wskazał, że istnieje obiektywna przeszkoda do wypłacenia Spółce płatności za rok 2014, bowiem zaprzestała ona realizacji zobowiązania rolnośrodowiskowego. Organ ten ustalił, że Spółka w 2015 r. nie złożyła wniosku o przyznanie płatności rolno-środowiskowej w ramach PROW 2007-2013, przerywając tym samym zobowiązanie rolno-środowiskowe, które zostało zapoczątkowane wnioskiem o tę płatność za 2013 r. Spółka wystąpiła natomiast z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej (PROW 2014-2020). Kierownik ARiMR przytoczył przepisy regulujące zasady przyznawania płatności rolnośrodowiskowych, szczególny nacisk kładąc na regulację zawartą w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2013 roku w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Program Rolnośrodowiskowy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U. z 2013 r. poz 361 ze zmianami, dalej "rozporządzenie rolnośrodowiskowe’), zgodnie z którym płatność przyznaje się rolnikowi w rozumieniu art. 2 lit. a) rozporządzenia nr 73/2009, jeżeli realizuje 5-letnie zobowiązanie rolno-środowiskowe, o którym mowa w art. 39 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r., str. 1, ze zm.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty