27.08.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 27 sierpnia 2020 r., sygn. I FSK 210/17

Podatek od towarów i usług

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia NSA Hieronim Sęk (spr.), Sędzia WSA (del.) Agnieszka Jakimowicz, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 27 sierpnia 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Rozwoju i Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 listopada 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 1277/16 w sprawie ze skargi Gminy X. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2015 r. nr IBPP3/443-1405/14/EJ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy X. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej oraz podmiot ją wnoszący

1.1. Minister Rozwoju i Finansów (którego prawa i obowiązki jako strony postępowania sądowego przejął od dnia 1 marca 2017 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej; dalej: Szef KAS) wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 listopada 2016 r., sygn. akt III SA/Gl 1277/16.

1.2. Wyrokiem tym, w wyniku uwzględnienia skargi Gminy X. (dalej: Gmina) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), Sąd uchylił tę interpretację i zasądził stosowne koszty na rzecz Gminy.

2. Relacja ze stanu sprawy przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji

2.1. We wniosku z dnia 26 listopada 2014 r. o wydanie interpretacji indywidualnej (wpływ do organu w dniu 1 grudnia 2014 r., a nie w dniu 26 listopada 2014 r., jak mylnie podał Sąd pierwszej instancji - wyj. NSA), który przedstawiał zaistniały stan faktyczny, Gmina podała, że: - jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT; - realizuje zadania o charakterze publicznoprawnym, które powodują uzyskiwanie wpływów lub nie (m.in. realizacja zadań własnych poza sferą cywilnoprawną, pobór podatków i opłat, budowa dróg, chodników, placów zabaw, oświetlenia); - wykonuje również czynności w ramach stosunków cywilnoprawnych (podlegające regulacjom VAT), które są opodatkowane podatkiem VAT lub objęte zwolnieniem od tego podatku, przy czym te dwie kategorie czynności ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach; - w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i zwolnionych, a także zdarzeń publicznoprawnych traktowanych jako spoza zakresu podatku VAT, ponosi wydatki na towary i usługi, które są dokumentowane fakturami; - szereg takich wydatków wiąże się jednocześnie z tymi wszystkimi czynnościami i zdarzeniami w taki sposób, że Gmina nie zna sposobu przyporządkowania ich bezpośrednio i wyłącznie do poszczególnych czynności (tzw. wydatki mieszane); - do wydatków mieszanych należą zwłaszcza te na utrzymanie infrastruktury administracyjnej i budynku Urzędu Gminy oraz zapewnienie jego funkcjonowania (np. zakup mediów, wyposażenia, materiałów biurowych, usług prawnych, remontowych, promujących Gminę); - trudność dokonania bezpośredniej alokacji wydatków mieszanych wynika z faktu, że wspomniane trzy kategorie czynności i zdarzeń są co do zasady wykonywane przez tych samych pracowników i przy pomocy tych samych zasobów materialnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne