19.06.2019

Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. II OSK 2045/17

Inspekcja pracy; Inspekcja sanitarna; Administracyjne postępowanie; Ochrona zdrowia

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski /spr./ Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej (...) Sp. z o.o. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 kwietnia 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1207/16 w sprawie ze skargi (...) Sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia (...) marca 2016 r. nr (...) w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie prezentacji i reklamy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1207/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę (...) Sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia (...) marca 2016 r. znak: (...) w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za nieprzestrzeganie przepisów w zakresie prezentacji i reklamy.

Sąd pierwszej instancji po przeanalizowania zgromadzonego materiału w przedmiotowej sprawie i podniesionych argumentów stron uznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie.

Sąd pierwszej instancji rozpatrując niniejszą sprawę w zakresie przepisów prawa materialnego uznał, że organ pierwszej i drugiej instancji w pełni prawidłowo zastosował przepisy prawa. Dotyczy to zarówno przepsów mających charakter norm sankcjonowanych jak i norm sankcjonujących.

Stosownie do uchylonego już przepisu art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017 r. poz. 149, z późn. zm.) oznakowanie środka spożywczego nie można było przypisywać takiemu środkowi właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia, albo odwoływać się do takich właściowści. Przepis ten przewidywał zakaz określonego zachowania, mającego charakter wprowadzenia konsumenta w błąd w zakresie możliwych skutków leczniczych określonych środków spożywczych. Wykładnia językowa jak i wykładnia funkcjonalna powyższego przepisu nie pozostawi wątpliwości co do jego stosowania.

Sąd pierwszej instancji wskazał, że mimo że powyższy przepis został już uchylony, to skarżąca Spółka jako profesjonalny podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie produkcji i obrotu środkami spożywczymi nie może zasłaniać się niewiedzą o obowiązywaniu takiego zakazu. Z tego samego powodu skarżąca nie mogła nie wiedzieć, że uchylenie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o bezpieczeństwie żywienia i żywności spowodowane było wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U.UE.L.2011.304.18) zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem nr 1169/2011. Bezspornym jest, że rozporządzenie Parlamentu i Rady Wspólnot Europejskich jest aktem prawa europejskiego, który obowiązuje jednocześnie we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Rozporządzenie europejskie nie wymaga harmonizacji prawa krajowego poprzez implementację (transpozycję) norm prawa europejskiego do prawa krajowego poprzez zmianę przepisów prawa krajowego. Zgodnie z art. 90 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 3 Konstytucji RP oraz przepisów traktatowych w przypadku kolizji norm rozporządzenia unijnego z normami ustawowymi pierwszeństwo przysługuje tym pierwszym. W rozpatrywanym przypadku taka kolizja nie występowała, gdyż ustawodawca krajowy uchylił art. 46 ustawy bezpieczeństwie żywienia i żywności w związku z wejściem w życie rozporządzenia 1169/2011.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne