Wyrok NSA z dnia 23 maja 2019 r., sygn. II OSK 1395/18
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia NSA Małgorzata Miron po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 lutego 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 981/17 w sprawie ze skargi [...] sp. z o. o. sp. k. we W. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 14 lutego 2018 r., sygn. akt VII SA/Wa 981/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi [...] sp. z o.o. sp. k. we W., uchylił decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2017 r. w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z [...] grudnia 2016 r. Wojewoda [...] odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Starosty O. z dnia [...] sierpnia 2015 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej dla [...] S.A. w G. Oddział w K. pozwolenia na budowę stacji transformatorowo - rozdzielczej WN/SN O. wraz z liniami kablowymi WN i infrastrukturą towarzyszącą w O. przy ul. K. na działce nr [...]obręb [...]. Jednocześnie postanowieniem z [...] sierpnia 2016 r. organ wstrzymał wykonanie ww. decyzji.
Odwołanie od powyższej decyzji złożyła [...] sp. z o.o. sp. k. z siedzibą we W., wskazując, iż jest właścicielem działki ewid. [...], sąsiadującej bezpośrednio z działką [...], na której przewidziano sporną inwestycję.
Decyzją z [...] lutego 2017 r. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego umorzył postępowanie odwoławcze. Organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z art. 28 k.p.a. stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Pojęcie interesu prawnego, na którym oparta jest legitymacja procesowa strony w postępowaniu administracyjnym, należy ustalać według norm prawa materialnego. W postępowaniu w sprawie dotyczącej decyzji o pozwoleniu na budowę tak rozumiany interes prawny ustala się w oparciu o art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 ze zm.), który jako przepis szczególny względem art. 28 k.p.a., ogranicza pojęcie strony do inwestora oraz właścicieli, użytkowników wieczystych lub zarządców nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Przez "obszar oddziaływania obiektu" należy rozumieć, zgodnie z art. 3 pkt 20 Prawa budowlanego, teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu tego terenu. Organ podkreślił, że w każdym przypadku obszar oddziaływania obiektu musi być określony w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, natomiast samo subiektywne odczucie określonego podmiotu, że inwestycja oddziałuje na jego nieruchomość, nie jest wystarczające do uznania, że nieruchomość ta jest usytuowana w obszarze oddziaływania danego przedsięwzięcia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty