Wyrok NSA z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. II OSK 547/17
Zagospodarowanie przestrzenne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędzia del. WSA Jolanta Górska (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Anita Lewińska - Karwecka po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. C. i G. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia [...] września 2016 r. sygn. akt IV SA/Po 111/16 w sprawie ze skargi M. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza solidarnie od W. C. i G. C. na rzecz M. S. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia [...] września 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] listopada 2015 r. i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy C. z dnia [...] września 2015 r. oraz zasądził na rzecz skarżącej M. S. kwotę 997 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że Wójt Gminy C. ustalił na wniosek G. C. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku stodoły na budynek produkcyjny (produkcja palet drewnianych) na działce nr [...] (obręb M.), położonej w gminie C..
W odwołaniu od tej decyzji M. S., właścicielka sąsiedniej nieruchomości, nie zgodziła się na lokalizację zakładu produkcji palet na działce bezpośrednio sąsiadującej z jej nieruchomością, wskazując na uciążliwości ze względu na hałas i pył trocinowy oraz naruszenie jej własności. Ponadto wskazała, że organ nie wziął pod uwagę zasady tzw. dobrego sąsiedztwa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. nie uznało zasadności zarzutów odwołania wskazując, że organ I instancji dokonał prawidłowej oceny materiału dowodowego i wydał właściwe rozstrzygnięcie. W celu ustalenia wymagań dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu dla wnioskowanej działki organ wyznaczył wokół niej obszar analizowany niezbędny dla przeprowadzenia analizy funkcji oraz cech zabudowy. Organ dokonał też szczegółowej analizy planowanej inwestycji pod kątem spełnienia wymogów co do parametrów technicznych, jak i linii zabudowy. Ponadto, spełniony został również warunek z art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj. teren objęty wnioskiem posiada dostęp do drogi publicznej. W kwestii zaś uzbrojenia terenu w podstawowe media wnioskodawca uzyskał warunki techniczne wskazujące na możliwość przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, jak również elektroenergetycznej. Teren objęty planowaną inwestycją nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych zgodnie z art. 10a ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004 r., nr 121, poz. 1266 ze zm.). Organ I instancji zweryfikował wniosek także pod kątem zgodności planowanej inwestycji z przepisami odrębnymi. W tym zakresie prawidłowo ocenił, że spełnione zostały wszystkie przesłanki. Odnosząc się do treści odwołania organ odwoławczy wskazał, że inwestorzy prowadzą działalność od ośmiu lat, a planowana inwestycja dotyczy zmiany przeznaczenia istniejącego budynku w celu zmniejszenia negatywnych skutków i usprawnienia działalności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty