Wyrok NSA z dnia 25 września 2019 r., sygn. II GSK 1388/17
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 25 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 121/16 w sprawie ze skargi P. G.M., T.M. Sp.j. w N. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 6 listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz P. G.M., T.M. Sp.j. w N. K. 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 grudnia 2016 r. VI SA/Wa 121/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. G. M., T. M. Sp. j. z siedzibą w N. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z dnia 6 listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej uchylił zaskarżoną decyzję
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 29 maja 2015 r. w Olsztynie na drodze wojewódzkiej nr 527 zatrzymano do kontroli czteroosiowy samochód ciężarowy marki M. numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem członowym kierował J. Z. F., który wykonywał przejazd w ramach krajowego transportu drogowego rzeczy w imieniu S. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: S. W. Firma H.-U. Przedmiotem przewozu był piasek przewożony z miejscowości N. K. na teren budowy bloku mieszkalnego w Olsztynie. Załadowcą i nadawcą przewożonego towaru była skarżąca. Podczas kontroli stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku na podwójnej osi napędowej względem dopuszczalnych 18 t oraz przekroczenie dopuszczalnej rzeczywistej masy całkowitej względem dopuszczalnych 32 t. Nacisk na podwójnej osi napędowej wynosił 24,2 t (po odjęciu błędu w wysokości 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę stwierdzono przekroczenie o 6,2 t, (przekroczenie dopuszczalnej wartości o ok. 34,44 %); pomierzona rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosiła 37,2 t (po odjęciu błędu w wysokości 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 5,2 t (przekroczenie dopuszczalnej wartości o 16,25 %). Podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty