06.12.2019

Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2019 r., sygn. I GSK 1504/18

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Arkadiusz Tomczak (spr.) Protokolant Bartosz Barczyk po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A Sp. z o.o. w L od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 1301/16 w sprawie ze skarg A Sp. z o.o. w L na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia [...]sierpnia 2016 r.: - nr [...]; - nr [...]; - nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu dotacji oddala skargę kasacyjną. Votum separatum

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 13 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 1301/16 oddalił skargi A w L

w Łodzi w sprawach połączonych o sygn. akt I SA/Kr 1301/16, I SA/Kr 1302/16; I SA/Kr 1303/16 na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z 30 sierpnia 2016 r. Nr SKO-SW-4101-34/16, Nr SKO-SW-4101-35/16, Nr SKO-SW-4101-36/16 w przedmiocie zwrotu dotacji.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie sprawy:

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Biuro Kontroli i Audytu Starostwa Powiatowego w Nowym Targu w Liceum Ogólnokształcące [...]

w Nowym Targu prowadzonym przez A w L stwierdzono wykorzystanie niezgodnie z przeznaczeniem środków finansowych z dotacji za lata 2012, 2013 oraz 2014.

W związku z brakiem realizacji wniosków pokontrolnych, Starosta wszczął postępowanie administracyjne.

Starosta Nowotarski decyzjami z [...]r. znak: [...], znak: [...], znak: [...] orzekł o zwrocie przez A w L, jako organu prowadzącego Liceum Ogólnokształcące [...] w Nowym Targu, środków z dotacji otrzymanej w 2012 r. (w kwocie 94.663,26 zł), w 2013 r. (w kwocie 82.468,86 zł)

i w 2014 r. (w kwocie 129.558,54 zł) udzielonej przez Powiat Nowotarski. Ponadto, organ określił obowiązek zwrotu odsetek od wymienionych kwot, liczonych jak od zaległości podatkowych, począwszy od terminów wskazanych w tych decyzjach.

W uzasadnieniu wskazano, że w oparciu o dokumenty pozyskane w czasie kontroli organ ustalił, że w latach 2012, 2013 oraz 2014 Szkoła przy organizacji procesu dydaktycznego korzystała z pomocy podmiotu zewnętrznego, tj. B w L. Współpraca ta obejmująca zapewnienie szkole bazy lokalowej, kadry nauczycielskiej, obsługę rekrutacji pracowników i słuchaczy, przygotowanie i weryfikację umów, zapewnienie obsługi finansowej szkoły, bieżące wsparcie pracowników szkoły w zakresie obowiązujących przepisów prawa oświatowego, realizowana była w oparciu o odpłatną umowę kompleksowej usługi w zakresie organizacji procesu dydaktycznego zawartą pomiędzy A w L i spółką B. Koszty realizacji usługi na rzecz Szkoły, w ww. okresach, organ prowadzący sfinansował z dotacji otrzymanych z Powiatu Nowotarskiego. Starosta wskazał, że wydatki na usługę w zakresie organizacji procesu dydaktycznego w szkole, która była wykonywana przez firmę zewnętrzną na podstawie w/w umowy nie spełniały kryteriów, o których mowa w art. 90 ust 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 nr 256 poz. 2572 z późn. zm., dalej: u.s.o.) w brzmieniu obowiązującym w okresie, którego dotyczą dotacje tj. lat 2012 - 2014.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne