Wyrok NSA z dnia 23 maja 2019 r., sygn. II GSK 3021/16
Transport; Kara administracyjna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 lutego 2016 r. sygn. akt III SA/Lu 863/15 w sprawie ze skargi R. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od R. S. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 1.800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 4 lutego 2016 r. (sygn. akt III SA/Lu 863/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (dalej: WSA), działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie tekst jedn Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm. dalej zwanej "ppsa"), oddalił skargę R. S. (dalej zwanego "Skarżącym") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej zwanego "GITD") z [...] maja 2015 r. (nr [...]) w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
WSA orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu 21 grudnia 2014 r. na autostradzie A4 w Gliwicach funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili kontrolę autobusu marki [...] (nr rej. [...]). Pojazdem tym w momencie kontroli kierował J. K., przy czym w pojeździe byli również obecni kierowcy A. W. i D. K. Skontrolowanym autobusem wykonywano w imieniu Skarżącego międzynarodowy transport drogowy osób - okazjonalny przewóz zorganizowanej grupy osób na trasie [...] - Polska. W trakcie kontroli ustalono brak rejestrowania przez urządzenie rejestrujące lub cyfrowe urządzenie rejestrujące na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności pojazdu i przebytej drogi. Ustalono, że kierowcy A. W. i D. K. nie rejestrowali swojej aktywności na karcie kierowcy od godz. 21:34 dnia 20 grudnia 2014 r. do momentu kontroli, czyli godz. 6:36 dnia 21 grudnia 2014 r. Stwierdzono ponadto, że kierowcy A. W. i D. K. skrócili dzienny czas odpoczynku o 7 godzin i 11 minut, ponieważ w 30-godzinnym okresie rozliczeniowym rozpoczętym 20 grudnia 2014 r. odebrali jedynie 1 godzinę i 49 minut z minimum 9 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty