18.06.2019

Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. II GSK 411/17

Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk (spr.) Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej R.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 października 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 962/16 w sprawie ze skargi R.P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...]; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz R.P. 3475 (trzy tysiące czterysta siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 października 2016 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji), oddalił skargę R. P. (dalej: Skarżący), na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD), z dnia [...] marca 2016r., wydanej w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.

Ze stanu sprawy przyjętego przez Sąd I instancji wynikało, że:

W dniu [...] września 2015 r. w miejscowości B. na drodze powiatowej nr 2459, zatrzymano do kontroli dwuosiowy pojazd marki Mercedes o nr rej. [...] wraz z naczepą marki Krone, o nr rej. [...]. Pojazdem kierował M. G., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem podzielnym, w postaci okrywy torfowo - wapiennej zapakowanej w worki, tzw. big - bagi umieszczone na paletach, na trasie S. - R., w imieniu i na rzecz Skarżącego.

Podczas kontroli stwierdzono, iż kontrolowany zespół pojazdów poruszając się po drodze powiatowej 2459 przekroczył dopuszczalny (8t) nacisk na pojedynczej osi napędowej. Nacisk pojedynczej osi napędowej wynosił bowiem 12,1t., a więc przekroczenie wyniosło 4,1 t (przekroczenie o 51,25%). Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II C, o nr [...] i [...], które w dniu kontroli legitymowały się ważnymi świadectwami kwalifikacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu. Miejsce ważenia legitymowała się protokołem z pomiaru pochylenia terenu z dnia 29 września 2015 r., który został zatwierdzony przez uprawnionego geodetę. Kierowca został poinformowany o sposobie przeprowadzania ważenia oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia [...] września 2015 r. Kontrola drogowa nie wykazała przekroczenia żadnych innych parametrów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne