Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2019 r., sygn. II GSK 930/17
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlk. z dnia 1 grudnia 2016 r. sygn. akt II SA/Go 879/16 w sprawie ze skargi A. A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. A. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp., objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 1 grudnia 2016 r. o sygn. akt II SA/Go 879/16, oddalił skargę A. A. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] sierpnia 2016 r. o nałożeniu kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W wyniku uchybień stwierdzonych w toku przeprowadzonej w dniach 9 grudnia 2015 r. - 15 stycznia 2016 r. kontroli [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (dalej: organ pierwszej instancji, Wojewódzki Inspektor) decyzją z [...] lutego 2016 r. nałożył na A. A. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] w N. (dalej: skarżący, przedsiębiorca) karę pieniężną w wysokości 15 000 zł.
Na podstawie zebranego materiału dowodowego organ pierwszej instancji ustalił, że w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli przedsiębiorca zatrudniał średnio 10 kierowców, natomiast w dniu kontroli w jego dyspozycji znajdowało się 8 pojazdów do przewozu rzeczy o dmc większej niż 3,5 t oraz 1 pojazd do przewozu rzeczy o dmc nieprzekraczającej 3,5 t. Wojewódzki Inspektor wskazał, że w przypadku 8 kierowców doszło do uchybienia terminowi wczytywania co 28 dni danych z kart kierowców, zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych (Dz. U. z 2007 r., Nr 159, poz. 1128) dalej: rozporządzenie z 23 sierpnia 2007 r., za co - zgodnie z lp. 6.3.11. zał. nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 1414, dalej: u.t.d.) - organ nałożył na stronę karę pieniężną w wysokości 4000 zł (8x500 zł). Organ pierwszej instancji ustalił ponadto, iż w przypadku 8 pojazdów skarżący uchybił terminowi wczytywania co 90 dni danych z tachografów cyfrowych zainstalowanych w pojazdach, które posiadał w prawnej dyspozycji, zgodnie z § 3 rozporządzenia z 23 sierpnia 2007 r. i za to naruszenie organ nałożył, na podstawie lp. 6.3.12. zał. nr 3 do u.t.d., karę pieniężną w wysokości 4000 zł (8x500 zł).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty