Wyrok NSA z dnia 25 czerwca 2019 r., sygn. I FSK 898/17
Istotą zakazu stosowania odmiennych stawek dla podobnych produktów jest wyeliminowanie możliwości konkurowania pomiędzy takimi towarami poprzez zastosowanie różnych stawek podatkowych, co wpływa na ich cenę i w sposób oczywisty na preferencje konsumentów. Z tego tytułu ogólna ocena, że wszystkie przyprawy są podobne, bo służą do nadawania potrawom indywidualnego smaku, pomija ich zróżnicowanie, które sprawia, że produkty te nie konkurują ze sobą, bo w swojej grupie produktów - przypraw - zachowują zindywidualizowany charakter.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA (del.) Ewa Rojek, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 25 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 2943/15 w sprawie ze skargi M. S.A. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 2) zasądza od M. S.A. z siedzibą w S. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 580 (słownie: pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Skarga kasacyjna Szefa Krajowej Administracji Skarbowej dotyczy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2017 r., którym, na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej: P.p.s.a.) uchylona została zaskarżona przez M. S.A. z siedzibą w S. (dalej: skarżąca/Spółka) interpretacja indywidualna Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. Przedstawiając stan sprawy Sąd podał, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie zastosowania przepisów prawa podatkowego skarżąca wskazała, że jako czynny podatnik VAT w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż hurtową przypraw. Skarżąca we wniosku szczegółowo opisała asortyment przypraw, grupując je w grupy określone jako: Przyprawy, Przyprawy-Inspiracje, Przyprawy-Pozostałe oraz Mieszanki. Wskazała, że obecnie, w stosunku do sprzedaży krajowej Przypraw oraz Przypraw - lnspiracji stosuje 23% stawkę VAT, natomiast w stosunku do sprzedaży krajowej Przypraw-Pozostałych oraz Mieszanek - 8% stawkę VAT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
