11.12.2018

Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 148/17

Budowlane prawo

 

Dnia 11 grudnia 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Barbara Adamiak sędzia del. WSA Małgorzata Jarecka Protokolant: sekretarz sądowy Agnieszka Chustecka po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 16 grudnia 2015 r. sygn. akt II SA/Łd 881/15 w sprawie ze skargi D. C. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] znak: [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od D. C. na rzecz K. H. kwotę 627 (sześćset dwadzieścia siedem) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 16 grudnia 2015 r. sygn. II SA/Łd 881/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, w wyniku rozpoznania skargi [...], uchylił decyzję Wojewody Łódzkiego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Pabianickiego z [...] maja 2015 r. nr [...], którą zatwierdzono projekt budowlany i udzielono [...] pozwolenia na budowę elektrowni wiatrowej o mocy do 1500 kW, złącza kablowo-pomiarowego, zjazdu z wewnętrznej drogi gminnej - dz. nr ew. [...], drogi dojazdowej oraz placu manewrowego na terenie działki o nr ew. [...] w miejscowości [...].

W uzasadnieniu tego orzeczenia Sąd I instancji, odnosząc się do dostrzeżonych w zaskarżonej decyzji wadliwości, wskazał, że w toku postępowania odwoławczego Wojewoda Łódzki przyjmując, iż przedłożony projekt budowlany nie spełnia wymogów w dniu 8 lipca 2015 r. wezwał inwestora do usunięcia nieprawidłowości projektu. Powyższe wezwanie przybrało jednakże wadliwie formę zwykłego pisma, w którym przedstawiono wątpliwości co do kompletności projektu budowlanego i powiadomiono o przewidywanym terminie załatwienia sprawy. Wbrew jasno sformułowanemu przepisowi art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 roku poz. 1409 ze zm.), pismo to nie zawierało bowiem terminu do wykonania wezwania ani pouczenia o rygorze jego niewykonania, a przede wszystkim nie przybrało formy postanowienia. Jak zauważył Sąd, w wyniku dokonania poprawek i uzupełnień w projekcie budowlanym Wojewoda utrzymał w mocy decyzję organu I instancji, którą - nota bene - zatwierdzono projekt w pierwotnym kształcie. W istocie powyższe działanie jest poważnym naruszeniem prawa, jakiego dopuścił się w kontrolowanym postępowaniu Wojewoda, albowiem swym rozstrzygnięciem organ odwoławczy wprowadził do obrotu prawnego nie tylko projekt budowlany w nowej wersji, lecz również przyczynił się do powstania wątpliwości, która z wersji projektu - zatwierdzona decyzją Starosty czy decyzją Wojewody - jest tą ostateczną, legalną i podlegającą realizacji. Takie postępowanie organu administracji narusza przepisy prawa materialnego, wszak utrzymano w mocy decyzję Starosty zatwierdzającą niekompletną dokumentację, co stanowi obrazę art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego, lecz także zasady ogólne postępowania administracyjnego - art. 6 k.p.a. i art. 8 k.p.a. Odnosząc się do oceny projektu budowlanego, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że Wojewoda Łódzki nie dostrzegł, iż - nawet po poprawkach - nadal nie spełnia on wymagań Prawa budowlanego. Ma to związek z tym, że jak wyjaśnił Sąd, na mapie dla celów projektowych pt. "projekt zagospodarowania terenu" rysunek A-01a długość drogi dojazdowej oznaczono jako L=86 m, szerokość 5m (czyli powierzchnia 430 m²), a ponadto wskazano tamże plac manewrowy o szerokości 8,68 m i nieustalonej powierzchni (brak danych dot. długości). Tymczasem, w objaśnieniach do tej mapy powierzchnię drogi dojazdowej i placu manewrowego określono łącznie jako 299,64 m² . Dodatkowo ręcznie naniesiono adnotację, że złącze kablowo-pomiarowo planowane jest na bloczkach betonowych na utwardzonym terenie. Z kolei na mapie A-01 pt "uzgodnienie lokalizacji zjazdu" nadal widnieje tymczasowy plac manewrowy o powierzchni utwardzonej określonej na poziomie 338 m². Ponadto, na karcie 39 projektu, w opisie do projektu zagospodarowania pojawiła się informacja, iż teren nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Organ zatem nie wyjaśnił rozbieżności w projekcie, co ma o tyle istotne znaczenie w sprawie, że inwestor uzyskał decyzję Starosty Pabianickiego z dnia [...] października 2014r. zezwalającą na wyłączenie z produkcji rolnej określonej powierzchni 410 m² gruntów rolnych klasy RIVa na działce nr [...]. Powoduje to, że organy orzekające w sprawie naruszyły art. 35 ust. 4 Prawa budowlanego poprzez wydanie decyzji w sytuacji niespełnienia wymagań określonych w art. 35 ust. 1 i 3 tej ustawy, jak też naruszyły art. 7 k.p.a. oraz art. 77 § 1 i art. 107 § 3 k.p.a. poprzez niedostateczne wyjaśnienie stanu faktycznego w zakresie rozmiarów planowanej inwestycji. Zdaniem Sądu, zasadny okazał się również zarzut skargi, iż Wojewoda Łódzki nie pochylił się nad kwestią zagrożenia dla środowiska naturalnego ze strony spornej inwestycji. Wychodząc z założenia, że istnieje niepodważalne iunctim pomiędzy decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia a decyzją o pozwoleniu na budowę, Sąd stwierdził, że modyfikacja projektu budowlanego ma bezpośredni wpływ na kwestię wymagań dotyczących ochrony środowiska określonych w decyzji środowiskowej w rozumieniu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku, jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227). Jeżeli bowiem w rozpatrywanej sprawie doszło do ewidentnych zmian pierwotnego projektu budowlanego, to w konsekwencji musiały one znaleźć odzwierciedlenie w rozważaniach organu architektoniczno-budowlanego odnośnie do ich zgodności z uzyskanym już przez inwestora rozstrzygnięciem o środowiskowych uwarunkowaniach.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne