Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 512/18
Administracyjne postępowanie; Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Roman Hauser Sędzia del. NSA Jarzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2018r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 25 października 2017 r. sygn. akt II SA/Go 640/17 w sprawie ze skargi J.G. na decyzję Wojewody Lubuskiego z dnia [...] 2017 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 października 2017 r., sygn. akt II SA/Go 640/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę J.G. na decyzję Wojewody Lubuskiego z dnia [...] 2017 r., nr [...], w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym.
Decyzją nr [...] z dnia [...]2014 r., nr [...], Prezydent Miasta Zielona Góra na podstawie art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4, art. 36, art. 71 i art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm., dalej: "pr. bud."), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") oraz art. 91, art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 595 z późn. zm.) zatwierdził projekt budowlany i udzielił A. i G. Z. pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania istniejącego muru ogrodowego na mur oporowy na działce nr [...], obręb [...], przy ul. UE [...] w Zielonej Górze.
W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że przedmiotowy mur pełni obecnie funkcję ogrodową. Z projektu budowlanego wynika, że stan techniczny muru jest dobry i przeniesie on dodatkowe obciążenia spowodowane zmianą wysokości naziomu. Sposób użytkowania obiektu budowlanego w wyniku działań wnioskodawców ulegnie zmianie, co w świetle art. 71 ust. 2 pr. bud. wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Inwestorowi przysługuje przy tym prawo wyboru trybu postępowania. Może on złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę dla robót budowlanych lub wniosek o zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego, które co do zasady wymagają zgłoszenia. W trakcie rozpatrywania sprawy żadna strona nie wniosła nowych wyjaśnień i dowodów. Zasadne było zatem pozytywne rozpatrzenie wniosku inwestora.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty