Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    20.12.2018

    Postanowienie NSA z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. I OW 201/18

    Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Wiśniewska Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska (spr.) Sędzia NSA Marek Stojanowski po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Powiatu Zawierciańskiego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Powiatem Zawierciańskim a Powiatem Pabianickim w przedmiocie wskazania powiatu właściwego do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie małoletniego K. P. umieszczonego w rodzinie zastępczej postanawia: wskazać Powiat Pabianicki jako właściwy w sprawie.

    Uzasadnienie

    Wnioskiem z dnia 28 września 2018 r. Powiat Zawierciański (dalej: wnioskodawca) wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego na podstawie art. 4 w zw. z art. 15 § 1 pkt 4 i § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, dalej jako: p.p.s.a.) oraz art. 22 § 2 i 3 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm., dalej jako: k.p.a.) oraz art. 191 ust. 16 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zm.) o rozstrzygnięcie negatywnego sporu o właściwość pomiędzy nim a Powiatem Pabianickim i wydanie postanowienia w przedmiocie wskazania Powiatu Pabianickiego jako powiatu właściwego do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie małoletniego K. P. umieszczonego w rodzinie zastępczej.

    W uzasadnieniu tego wniosku Powiat Zawierciański wskazał, iż małoletni K. P. urodzony [...] w Pabianicach na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w Pabianicach z dnia 5 września 2014 r. sygn. akt III Nsm 468/13, zmienionego postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2015 r., sygn. akt III Nsm 468/13 umieszczony został w rodzinie zastępczej Ż. L. (obecnie L.) zamieszkałej w Zawierciu. Powiat Zawierciański po uzyskaniu informacji, że ostatnim miejscem zamieszkania dziecka była miejscowość C., pismem z dnia 27 marca 2017 r. zwrócił się do Powiatu Pabianickiego z prośbą o zawarcie porozumienia w sprawie umieszczenia dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej i wysokości wydatków ponoszonych na jego opiekę i wychowanie dotyczącego małoletniego K. P. Powiat Pabianicki pismem z dnia 4 kwietnia 2017 r. doręczonym wnioskodawcy w dniu 10 kwietnia 2017 r. odmówił zawarcia porozumienia wskazując, iż nie jest właściwy w tej sprawie, jednocześnie odsyłając projekt porozumienia wraz z załącznikami. Wnioskodawca ponownie pismem z dnia 25 kwietnia 2017 r. zwrócił się do Powiatu Pabianickiego o zawarcie ww. porozumienia. Pismem z dnia 1 czerwca 2017 r. Powiat Pabianicki ponownie odmówił zawarcia przedmiotowego porozumienia. Nie zgadzając się z twierdzeniami wskazanymi przez Powiat Pabianicki w piśmie z dnia 1 czerwca 2017 r. Powiat Zawierciański ponownie wystosował do Powiatu Pabianickiego pismo datowane na 20 czerwca 2017 r. zwracając się z prośbą o zawarcie porozumienia. Powiat Pabianicki w odpowiedzi na powyższe skierował do Powiatu Zawierciańskiego pismo z dnia 24 lipca 2017 r., w którym wskazał że nie znajduje podstaw do zawarcia przedmiotowego porozumienia. Wobec odmowy zawarcia porozumienia przez Powiat Pabianicki do dnia dzisiejszego żaden z powiatów nie otrzymał refundacji wydatków poniesionych w związku z umieszczeniem dziecka w rodzinie zastępczej, które powinien ponieść powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem go po raz pierwszy w pieczy zastępczej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Kontrole ZUS po zmianach przepisów
    • Nowe zasady uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców w Polsce od 1 czerwca 2025 r. – na czym polegają zmiany
    • Odwołanie od decyzji ZUS – co może zrobić płatnik składek
    • Rozporządzenie w sprawie wniosków dotyczących uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem 2025 z komentarzem
    • Podleganie ubezpieczeniom społecznym i opodatkowanie przychodów pracowników delegowanych do krajów UE
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 4 15
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.