Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2018 r., sygn. I OSK 2034/17
Celem regulacji zawartej w art. 12 ust. 2 u.k.p. jest (czasowe) wykluczenie z ruchu drogowego tych kierowców, którzy swoim zachowaniem wykazali, że zagrażają bezpieczeństwu w komunikacji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) sędzia NSA Jolanta Rudnicka sędzia del. WSA Tomasz Świstak po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. T. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 1 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Bk 258/17 w sprawie ze skargi R. T. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie uprawnień do kierowania pojazdami oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Bk 258/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę R. T. B. na sprecyzowaną w sentencji decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...].
Jak podał Sąd pierwszej instancji w jego uzasadnieniu, wobec skarżącego posiadającego prawo jazdy kategorii AM, B1, B, B+E, C, C1, C+E, C1+E, T, prawomocnym wyrokiem Sądu Rejonowego w [...] z dnia [...] grudnia 2016 r., sygn. akt [...], na podstawie art. 42 § 2 Kodeksu karnego, dalej K.k., orzeczono wobec skarżącego m.in. karę zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych z wyłączeniem kategorii C i C+E na okres 3 lat, tj. od [...] listopada 2016 r. do [...] listopada 2019 r. Wykonując ten wyrok Starosta [...] decyzją z dnia [...] stycznia 2016 r. cofnął skarżącemu uprawnienia do kierowania pojazdami kat. AM, B1, B, B+E, T.
W dniu [...] stycznia 2017 r. R. T. B. złożył wniosek o wydanie prawa jazdy kategorii C i C+E. Starosta [...] decyzją z dnia [...] stycznia 2017r. odmówił uwzględnienia tego żądania, a Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] zaskarżoną decyzją z [...] marca 2017 r. utrzymało w mocy to rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. Nie uwzględniło bowiem odwołania strony, eksponującego naruszenie szczegółowo opisanych przepisów prawa materialnego i procesowego, zawierającego konkluzję o wykroczeniu organu poza ramy zakreślone prawomocnym wyrokiem karnym i przepisami K.k. Materialnoprawną podstawę decyzji organów obu instancji stanowiły przepisy art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r., poz.627 ze zm.), dalej u.k.p., w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2014 r., poz. 970), obowiązującym od dnia 25 października 2014 r. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 u.k.p. w znowelizowanym brzmieniu, stanowi że prawo jazdy nie może być wydane osobie, w stosunku do której został orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych - w okresie i zakresie obowiązywania tego zakazu. Z kolei art. 12 ust. 2 pkt 2 stanowi, że art. 12 ust. 1 pkt 2 ma zastosowanie również wobec osoby ubiegającej się o wydanie lub zwrot zatrzymanego prawa jazdy, a także o przywrócenie uprawnienia w zakresie prawa jazdy kategorii: AM, A1, A2, A, C1, C D1 lub D - w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych obejmującego uprawnienie w zakresie prawa jazdy kategorii B, zaś pkt 3 tego przepisu statuuje taki zakaz w tym wypadku odnoszący się do prawa jazdy kategorii: B+E, C1+E, C+E, D1+E lub D+E. Jak wskazał organ odwoławczy, w obowiązującym aktualnie stanie prawnym, mającym zastosowanie do sytuacji skarżącego, skutek zdarzenia prawnego, jakim jest skazanie prawomocnym wyrokiem w postępowaniu karnym i orzeczenie zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych w zakresie danej kategorii, zostaje rozciągnięty również na uprawnienia do prowadzania innych pojazdów, zarówno względem osób ubiegających się o uzyskanie prawa jazdy innej kategorii, jak i w zakresie zwrotu prawa jazdy osobom dysponującym już takimi uprawnieniami. Z woli ustawodawcy skutek wymierzenia kary obejmującej przedmiotowy zakaz został rozciągnięty na inne kategorie prawa jazdy. Nie jest to jednak żadna dodatkowa kara, a norma skierowana do organów administracyjnych, którą należy oceniać w kategoriach szczególnej dbałości o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Organy są więc związane treścią prawidłowo ustanowionej i obowiązującej normy prawnej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty