10.07.2024 Obrót gospodarczy

Wznowienie postępowania administracyjnego w sprawie zatrzymania prawa jazdy a wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący niekonstytucyjności przepisu - Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. II GSK 846/24

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego, stwierdzający niekonstytucyjność przepisu dotyczącego wyłączności informacji organu kontroli ruchu drogowego jako podstawy decyzji administracyjnej, nie ma zastosowania, gdy strona nie kwestionowała ustaleń faktycznych i przydatności tego dowodu w postępowaniu administracyjnym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del.WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 stycznia 2024 r. sygn. akt III SA/Po 706/23 w sprawie ze skargi M. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie z dnia 21 sierpnia 2023 r. nr SKO-PRD-4110/6/2023 w przedmiocie uchylenia decyzji w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy, po wznowieniu postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 9 stycznia 2024r., sygn. III SA/Po 706/23 oddalił skargę M. G. (dalej: wnioskodawca, strona, skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie (dalej: Kolegium, SKO) z 21 sierpnia 2023 r. odmawiającą uchylenia decyzji, po wznowieniu postępowania, w sprawie zatrzymania prawa jazdy.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

W dniu 26 lutego 2021 r. do Starostwa Powiatowego w Turku wpłynęło pismo z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, zawiadamiające Starostę Tureckiego (dalej: Starosta) o zatrzymaniu stronie prawa jazdy kategorii ABCBECE wydanego przez ww. Starostę w dniu 30 października 2007 r. Skarżący bowiem 18 lutego 2021 r. w G. na ul. [...] kierował pojazdem marki Range Rover i przekroczył o więcej niż 50 km/h (o 61 km/h) dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym. Starosta uznał za udowodnione przekroczenie przez stronę dozwolonej prędkości o 61 km/h, skoro pomiaru dokonano przy użyciu przyrządu do pomiaru prędkości pojazdu w ruchu drogowym, posiadającego ważną legalizację do 8 stycznia 2022 r. Decyzją z 11 marca 2021 r. orzekł o zatrzymaniu stronie prawa jazdy na okres trzech miesięcy, na mocy art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. 2023 r. poz. 622 z późn. zm., dalej: u.k.p.) w zw. z art. 135 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm., dalej: p.r.d.). Uznał, że informacja od Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku była jedyną i wystarczającą podstawą do wydania wspomnianej decyzji. Starosta bowiem jako organ administracji nie był władny czynić własnych ustaleń w tym zakresie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne