Wyrok NSA z dnia 14 maja 2018 r., sygn. I OSK 587/18
Pomoc społeczna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Wiśniewska Sędziowie Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędzia NSA del. Leszek Kiermaszek (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia [...] sierpnia 2017 r. sygn. akt [...] w sprawie ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia [...] sierpnia 2017 r., sygn. akt [...]Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. oddalił skargę A. K. (dalej określanego jako skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] kwietnia 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Wyrok wydano w następujących okolicznościach stanu faktycznego i prawnego sprawy:
W dniu [...] grudnia 2016 r. skarżący złożył w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w M. wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką, posiadającą orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Po rozpoznaniu tego wniosku Burmistrz Miasta M. decyzją z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...], powołując się m. in. na art. 16a ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1518, ze zm., obecnie Dz. U. z 2017 r. poz. 1952, ze zm., zwanej dalej ustawą), orzekł o odmowie przyznania skarżącemu zasiłku opiekuńczego w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką.
W uzasadnieniu decyzji Burmistrz na wstępie przytoczył treść art. 16a ustawy wskazując na zasady i kryteria przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego. Następnie przedstawił poczynione w toku postępowania ustalenia, mianowicie, że skarżący sprawuje stałą opiekę nad matką M. K., która jest osobą trwale niezdolną do samodzielnej egzystencji i wymaga stałej pomocy w zaspokojeniu potrzeb życia codziennego, posiada orzeczenie stwierdzające znaczny stopień niepełnosprawności. Skarżący prowadzi samodzielnie gospodarstwo domowe, nie pracuje zawodowo, zrezygnował bowiem z zatrudnienia od miesiąca grudnia 2016 r. z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad matką i w związku z tym nie osiąga żadnych dochodów. Z kolei matka skarżącego sama prowadzi gospodarstwo domowe i w roku poprzedzającym rok zasiłkowy (2015) osiągała dochody. Na dochody te składają się: dochód z emerytury, pomniejszony odpowiednio o składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz podatek należny - [...] zł ([...] zł miesięcznie) oraz dochód z gospodarstwa rolnego o powierzchni 1,74 hektara przeliczeniowego - [...] zł ([...] zł miesięcznie). Dokonując obliczeń organ przyjął, że miesięczny dochód osoby sprawującej opiekę i osoby wymagającej opieki wyniósł [...] zł, co daje miesięczny dochód w przeliczeniu na osobę w rodzinie [...] zł. Przekracza więc kryterium dochodowe, wskazane w art. 5 ust. 2 ustawy, wynoszące [...] zł na osobę w rodzinie. Organ wskazał jednocześnie, że nie miał zastosowania art. 16a ust. 3 ustawy, gdyż kwota przekroczenia ustawowego kryterium dochodowego jest niższa niż najniższy zasiłek rodzinny, tj. [...] zł, skarżącemu nie przysługiwało zaś prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego w poprzednim okresie zasiłkowym (nie spełniał przesłanek do jego przyznania). Mając to na uwadze brak było podstaw do przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty