22.02.2018 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2018 r., sygn. I OSK 979/16

Gospodarka mieniem

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie NSA Olga Żurawska - Matusiak del. WSA Tamara Dziełakowska Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Spółdzielni Mieszkaniowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Wa 1205/15 w sprawie ze skargi [...] Spółdzielni Mieszkaniowej na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 11 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wa 1205/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] Spółdzielni Mieszkaniowej (dalej zamiennie skarżąca lub Spółdzielnia) na sprecyzowaną w sentencji decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie.

Jak wynika z jego uzasadnienia, zapadł on w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Wnioskiem z dnia [...] lutego 2006 r. Spółdzielnia wniosła o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości tamże bliżej określonej i opisanej w motywach wyroku, o łącznej powierzchni 33.176 m2, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy dla Warszawy [...] księga wieczysta KW nr [...], z zastosowaniem 99% bonifikaty. Zarząd Dzielnicy [...] m.st. Warszawy decyzją z dnia [...] marca 2015 r. nr [...], odmówił uwzględnienia tego żądania. W jej uzasadnieniu podał, iż z uwagi na fakt zabudowy nieruchomości budynkami mieszkalnymi wielolokalowymi, spełnione są przesłanki z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2012 r. poz. 83 ze zm.), dalej ustawa, do przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przedmiotowej nieruchomości. Jednak Rada Miasta Stołecznego Warszawy nie ustaliła warunków udzielenia bonifikat oraz wysokości stawek procentowych (art. 4 ust. 11a ustawy), dlatego brak jest podstawy prawnej do udzielenia wnioskowanej bonifikaty w opłacie za przekształcenie. A jak wynika z pisma Spółdzielni z dnia [...] lutego 2015 r. nie jest ona zainteresowana konwersją odpłatną w całości. Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2015 r., Zarząd Dzielnicy [...] m.st. Warszawy sprostował z urzędu oczywistą omyłkę w ww. decyzji przez wpisanie właściwej powierzchni nieruchomości. W odwołaniu Spółdzielnia wniosła o uchylenie tej decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Wskazała, że decyzja wydana została w oparciu o nieaktualny stan prawny nieruchomości, gdyż dnia [...] marca 2015 r. sąd wieczystoksięgowy dokonał wpisu polegającego na odłączeniu działki ewidencyjnej nr [...] z obrębu [...] i założeniu dla niej nowej księgi wieczystej. Nadto, w ocenie strony, decyzja ta wydana została przez osobę nieuprawnioną. Przede wszystkim skarżąca podniosła, że brak uchwały Rady m.st. Warszawy dotyczącej warunków udzielania bonifikat oraz wysokości stawek procentowych nie może być przyczyną odmowy przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z zastosowaniem bonifikaty. W takiej sytuacji organ wykonawczy, tj. Prezydent m.st. Warszawy powinien wystąpić do Rady m.st. Warszawy o rozpoznanie wniosku w części udzielenia bonifikaty od opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, zgodnie z art. 4 ust. 7 pkt 2 ustawy. Strona nie została poinformowana o wysokości ewentualnej opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, nie został sporządzony operat szacunkowy określający wysokość takiej opłaty, co uniemożliwiło ustosunkowanie się do kwestii możliwości poniesienia kosztów przekształcenia. Zaskarżoną decyzją utrzymano w mocy decyzję z dnia [...] marca 2015 r. W ocenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego żądanie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności z zastosowaniem bonifikaty w tej sprawie nie było możliwe. Z brzmienia art. 4 ust. 7 pkt 2 w zw. z ust. 11a ustawy nie wynika obowiązek rady gminy podjęcia uchwały, która określałaby wysokość bonifikaty za przekształcenie. Przepis art. 4 ust. 11a określa wyłącznie niezbędne elementy (tj. warunki udzielenia bonifikat i wysokość stawek procentowych), które powinna zawierać uchwała, o jakiej mowa w art. 4 ust 7 pkt 2. Funkcjonowanie w obrocie prawnym takiej uchwały jest warunkiem koniecznym dla udzielenia bonifikaty na podstawie art. 4 ust. 7 pkt 2 ustawy. Taka uchwała ma przy tym charakter generalny, a nie indywidualny, co potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 czerwca 2012 r., sygn. akt I OSK 950/11. Art. 4 ust. 7 pkt 2 ustawy został znowelizowany ustawą z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 206, poz. 1590), co ten pogląd wzmacnia. Zarzut dotyczący wydania decyzji na podstawie nieaktualnego stanu prawnego nieruchomości objętej księgą wieczystą nr [...], w związku z ww. postanowieniem nr [...] z dnia [...] kwietnia 2015 r. Zarządu Dzielnicy [...] m.st. Warszawy o sprostowaniu z urzędu oczywistej omyłki w wydanej decyzji, uznał ten organ za bezprzedmiotowy. Natomiast kolejny, dotyczący wydania decyzji przez osobę nieuprawnioną, ocenił jako niezasadny. Z § 51 załącznika nr 3 (Statut Dzielnicy [...] m. st. Warszawy) do uchwały nr LXX/2182/2010 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 stycznia 2010 r. w sprawie nadania statutów dzielnicom miasta stołecznego Warszawy wynika, że oświadczenia woli w zakresie zadań i kompetencji przekazanych dzielnicom m.st. Warszawy do wykonywania składa w imieniu m.st. Warszawy łącznie dwóch członków Zarządu Dzielnicy - na podstawie pełnomocnictw Prezydenta. Natomiast § 50 ust. 1 statutu Dzielnicy [...] m.st. Warszawy stanowi, że Zarząd Dzielnicy wyraża swoją wolę w formie uchwał. Wskazana przez skarżącą uchwała nie dotyczy spraw załatwianych przez wydanie decyzji administracyjnej. Organ I instancji prawidłowo powołał § 7 pkt 15 lit c uchwały Nr XLVI/1422/2008 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie przekazania dzielnicom m.st. Warszawy do wykonania niektórych zadań i kompetencji m.st. Warszawy, który wprost przyznaje dzielnicom, w zakresie nieruchomości m.st. Warszawy, położonych na obszarze właściwej dzielnicy prawo do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień, zaświadczeń, wezwań i zawiadomień w postępowaniach dotyczących nieruchomości m.st. Warszawy położonych na terenie dzielnicy w sprawach przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w stosunku do nieruchomości stanowiących własność m.st. Warszawy, w tym do żądania zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp