15.11.2018

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. II GSK 3819/16

Drogi publiczne; Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Małgorzata Rysz (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń Protokolant starszy asystent sędziego Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 15 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 marca 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 2399/15 w sprawie ze skargi T. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od T. G. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 300 (trzysta) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 17 marca 2016 r. (sygn. akt VI SA/Wa 2399/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA), działając na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej: ppsa), oddalił skargę T. G. (dalej: skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD) z [...] lipca 2015 r. (nr [...]) w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniu [...] lutego 2015 r. w miejscowości Tęgoborze na drodze krajowej nr 75 funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli 5-osiowy pojazd członowy (ciągnik siodłowy marki [...] wraz z dwuosiową naczepą marki [...]), którym kierował skarżący, wykonując przewóz drogowy rzeczy w postaci półtusz wieprzowych (ładunek podzielny) z [...] do [...] na podstawie międzynarodowej licencji dotyczącej zarobkowego przewozu drogowego rzeczy. Towar ten został załadowany na kontrolowany pojazd przez pracowników załadowcy - Przedsiębiorstwa [...] z siedzibą [...]. Pojazd został zważony na zatwierdzonym przez uprawnionego geodetę stanowisku do pomiaru mas i nacisków osi przy pomocy przenośnych wag typu SAW 10C, które posiadały świadectwo legalizacji ponownej. W efekcie ważenia stwierdzono, że nacisk pojedynczej osi napędowej wyniósł 10,5 t i o 0,5 t przekraczał wartość dopuszczalną na wspomnianym odcinku drogi krajowej. Kierowca nie okazał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Przebieg kontroli utrwalono w protokole z [...] lutego 2015 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne