Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2018 r., sygn. II FSK 3285/17
1. Skoro przepisy ustanawiające zwolnienia podatkowe stanowią wyjątki od zasady powszechności opodatkowania, to ich interpretacja nie może być ani zawężająca ani rozszerzająca, przede wszystkim zaś nie może być to interpretacja contra legem. Zwolnienia (i ulgi) podatkowe służą bowiem konkretnemu celowi (np. rozwojowi gospodarczemu, zwiększeniu zatrudnienia) i nie można go tracić z pola widzenia, dokonując interpretacji przepisów je wprowadzających, gdyż mogłoby to prowadzić do nadużyć.
2. Łączna wykładnia art. 229 i art. 233 § 2 O.p. prowadzi do wniosku, że organ odwoławczy może przeprowadzić jedynie uzupełniające postępowanie dowodowe, natomiast jeśli nie zostało ono przeprowadzone przez organ pierwszej instancji w ogóle, albo też wymagane jest uprzednie przeprowadzenie postępowania w znacznej części, organ odwoławczy powinien uchylić decyzję i przekazać sprawę organowi pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA: Beata Cieloch (sprawozdawca), Sędzia NSA: Maciej Jaśniewicz, Sędzia WSA del.: Barbara Rennert, , po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Z. Sp. z o.o. z siedzibą w K. (obecnie: Z. sp. k. z siedzibą w K.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 9 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Rz 143/17 w sprawie ze skargi G. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 23 grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia w podatku od nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I.1. Zaskarżonym wyrokiem z 9 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Rz 143/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę G. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z 23 grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia z podatku od nieruchomości.
I.2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że decyzją z 23 grudnia 2016 r. SKO uchyliło w całości decyzję Wójta Gminy K. z 30 września 2016 r. w przedmiocie zwolnienia z podatku od nieruchomości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia. Wójt Gminy decyzją z 30 września 2016 r. odmówił Skarżącemu prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "Z." w K. zastosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości z tytułu nowo nabytych gruntów, budynków i budowli zakupionych 29 kwietnia 2016 r. Skarżący nie spełnił bowiem warunków zwolnienia z podatku wskazanych w § 3 ust. 1 pkt 1 uchwały Rady Gminy K. nr 111/16/15 z dnia 10 lutego 2015 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2015 r., poz. 725; dalej: uchwała). Organ podatkowy podkreślił, że nowo nabyte grunty były już wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez inny podmiot, tj. poprzedniego właściciela. SKO uchyliło decyzje pierwszej instancji, bowiem błędnie ją doręczono, a ponadto naruszała ona art. 122 oraz w art. 187 § 1 i art. 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.; dalej O.p.). SKO zwróciło bowiem uwagę, że czy innym jest wykorzystywanie nieruchomości do działalności gospodarczej, którym posłużono się w uchwale, od związania z działalnością gospodarczą, zdefiniowanego w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 716 ze zm.; dalej u.p.o.l.), w którym za związane z działalnością uznaję się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Przesłanki, o których mowa w uchwale wymagały zatem stosownych ustaleń faktycznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
