Wyrok NSA z dnia 30 maja 2018 r., sygn. II FSK 1498/16
Podatek od nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Pawłowska-Mazur, po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 3 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Gd 1626/15 w sprawie ze skargi O. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 11 sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2010 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 lutego 2016r., sygn. akt I SA/Gd 1626/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, po rozpoznaniu skargi O. S.A. z siedzibą w W. (dalej: Spółka lub strona skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku (dalej: Kolegium lub organ odwoławczy) z dnia 11 sierpnia 2015r., sygn. akt [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2010 rok, uchylił zaskarżoną decyzję.
Przedstawiając stan sprawy WSA w Gdańsku podał, że Spółka w dniu 12 stycznia 2007 roku złożyła deklaracje na podatek od nieruchomości za 2007 rok, w której wykazała, że jest właścicielem budowli o łącznej wartości 7.392.866 zł. Następnie w dniu 14 stycznia 2008 r. złożyła korektę deklaracji, wykazując w niej do opodatkowania budowle o wartości 3.798.425 zł. Kolejne korekty składane były w dniach 13 stycznia 2010 r. i 7 czerwca 2010 r., w których wykazano między innymi do opodatkowania budowle podlegających opodatkowaniu pierwotnie o wartości 197.695,81 zł, a następnie o wartości 201.196 zł. Zmiana wartości budowli wynikała ze zwiększenia wartości budowli z uwagi na rozliczenie w 2010 roku inwestycji zrealizowanych w roku 2009.
Burmistrz Miasta i Gminy P. (dalej: Burmistrz lub organ I instancji), wezwał Spółkę do przedłożenia korekty deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości za 2010 rok. Spółka wzywana była również do podania wartości budowli linii kablowych ułożonych w kanalizacji kablowej niebędących przedmiotem transakcji sprzedaży dokonanej 31 stycznia 2009 r. W odpowiedzi na to wezwanie Spółka przedstawiła swoje stanowisko sprowadzające się do braku możliwości uznania linii kablowych ułożonych w kanalizacji kablowej za budowle w przypadku gdy ich własność nie pokrywa się z własnością kanalizacji. Do pisma załączyła nośnik danych w postaci płyty CD zawierający wyciąg z ewidencji środków trwałych grup 2 KŚT i 6 KŚT dla obszaru O. S.A. Burmistrz odmówił przeprowadzenia dowodu z wyciągu ewidencji trwałej przesłanej na nośniku CD, wskazując na brak możliwości ustalenia na jego podstawie wartości budowli strony skarżącej położonych na terenie Gminy i zobowiązał Spółkę do podania tychże wartości oraz wyjaśnienia zmian jakie miały miejsce w wartości środków trwałych w latach 2009 - 2010 i które miały wpływ na wysokość zadeklarowanego w tym okresie podatku od nieruchomości. W odpowiedzi Spółka ponownie wskazała, że w jej ocenie linie kablowe położone w kanalizacji kablowej nie stanowią budowli w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu, zatem złożona deklaracja w sprawie podatku od nieruchomości jest prawidłowa. W konsekwencji Burmistrz decyzją z dnia 2 marca 2015r. określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2010 r. w kwocie 46.006 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty