Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. II FSK 1360/17
Posiadacze zależni nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz zarządcy takich nieruchomości są podatnikami tylko wówczas, gdy posiadanie wynika z umowy zawartej bezpośrednio z właścicielem lub z zarządu ustanowionego przez właściciela. Oznacza to, że jeżeli umowa dzierżawy lub najmu nieruchomości należącej do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego nie zostanie zawarta z właścicielem, a właśnie z zarządcą, podatnikiem podatku od tej nieruchomości pozostaje nadal zarządca pod warunkiem, że jego tytuł prawny do posiadania pochodzi bezpośrednio od właściciela nieruchomości.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia WSA del. Bogusław Wolas (sprawozdawca), Protokolant Joanna Legieć, po rozpoznaniu w dniu 17 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 16 lutego 2017 r. sygn. akt I SA/Go 14/17 w sprawie ze skargi Z. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 10 listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z dnia 16 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Go 14/17, uchylił zaskarżoną przez Z. C. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. z dnia 10 listopada 2016r., utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza M. z dnia 9 lipca 2015r. w sprawie ustalenia wysokości podatku od nieruchomości za 2015r.
Sąd I instancji przedstawiając stan sprawy podał, że w wydanej wobec skarżącego 9 lipca 2015r. decyzji, Burmistrz ustalił wysokość podatku od nieruchomości (budynku) za 2015 r. w kwocie 85,59 zł. W motywach wyjaśnił, że na podstawie decyzji z dnia 30 grudnia 2010 r. wygasił z dniem 31 grudnia 2010r. trwały zarząd nieruchomości składającej się z działek nr [...], [...] i [...] o łącznej pow. 15,4934 ha wykonywany przez zakład budżetowy M. Ośrodek Sportu i Wypoczynku w M. i jednocześnie ustanowił z dniem 1 stycznia 2011r. na gruncie stanowiącym własność gminy na czas nieoznaczony trwały zarząd na rzecz M. Ośrodka Sportu i Wypoczynku w M. (zw. dalej: M. [...]-em) - jednostki budżetowej. Decyzja ta nie oddawała w trwały zarząd domków letniskowych, które pobudowali ich posiadacze, a jedynie grunty i budynki lub urządzenia wybudowane ze środków gminy. Dalej Burmistrz wskazał, że skarżący w 2000r. nabył domek letniskowy drewniany przeznaczony do rozbiórki, który położony był na nieruchomości oddanej w trwały zarząd Ośrodkowi Wypoczynkowemu G. Strona, po jego zakupie, w dniu 13 października 2000 r. zawarła na okres do 31 grudnia 2007r. umowę najmu z Gminą M. (za którą działał zarządca nieruchomości komunalnych Ośrodek Wypoczynkowy G.) - na część działki gminnej nr [...]. Na tym gruncie, na podstawie decyzji z dnia 17 października 2000 r. o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzji z dnia 23 października 2000r. zatwierdzającej projekt budowlany i wydającej pozwolenie na budowę, wybudowała na przełomie lat 2000-2001 nowy domek letniskowy nr [...]. Wobec wygaśnięcia umowy najmu z 13 października 2000 r. skarżący od 1 stycznia 2008r. do 25 czerwca 2014r. korzystał bezumownie z zajętej części działki gminnej na której wybudował domek. Z kolei, w dniu 26 czerwca 2014r. zawarł umowę z Gminą (reprezentowaną przez Kierownika M. [...]) na część działki nr [...] na OW G. o pow. 103,19 m2 (na której znajduje się domek letniskowy nr [...]). Organ stwierdził, że z treści tej umowy wynika, że została zawarta na 7 lat, oraz przedmiotem dzierżawy jest "część działki gruntu nr [...] o pow. 103,19 m2 - celach rekreacyjnych" a czynsz jest płatny rocznie od gruntu i wynosi netto 5,69 zł/m2, który jest powiększony o należny podatek VAT. Faktury były wystawiane przez M. [...] na skarżącego jedynie za korzystanie z gruntów. Jednocześnie zaznaczył, że z informacji uzyskanej od Starosty M. dotyczącej zmian w ewidencji gruntów i budynków wynika, że odnośnie domku strony w marcu 2015r. zmieniono w ewidencji gruntów i budynków funkcję budynku "z innych niemieszkalnych" na "mieszkalne". Do dnia dokonania zmiany tj. do 23 marca 2015r. domek strony oznaczony były w ewidencji gruntów jako "inny niemieszkalny".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
