Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 552/17
W orzecznictwie sądowoadministracyjnym zwraca się uwagę, że na "bliskość" – o której mowa w przepisie art. 17 ust. 3a pkt 1 u.s.o. składają się zarówno element położenia geograficznego (odległość szkoły od miejsca zamieszkania), jak też element posiadania przez daną placówkę oświatową warunków umożliwiających prawidłowe kształcenie dzieci z konkretnym rodzajem niepełnosprawności. Ten drugi element powinien być oceniany indywidualnie w świetle orzeczenia o niepełnosprawności danego dziecka. Szkołą najbliższą, o której mowa, jest w tej sytuacji tylko szkoła pozwalającą realizować zalecenia zawarte w orzeczeniu o niepełnosprawności dziecka, a zatem dostosowana do zdolności psychofizycznych ucznia. Szkoła bliższa geograficznie, lecz w mniejszym stopniu pozwalająca urzeczywistnić wspomniane zalecenia, nie będzie szkołą najbliższą w rozumieniu powyższego przepisu.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) sędzia NSA Jolanta Rudnicka sędzia del. WSA Magdalena Józefczyk Protokolant starszy inspektor sądowy Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 28 listopada 2016 r. sygn. akt II SA/Ke 767/16 w sprawie ze skargi D.B. na rozstrzygnięcie Dyrektora Szkoły Podstawowej Integracyjnej Nr [..] w K. z dnia [..] czerwca 2016 r. w przedmiocie odmowy przyjęcia do szkoły oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 28 listopada 2016 r., sygn. akt: II SA/Ke 767/16 oddalił skargę D.B. na rozstrzygnięcie Dyrektora Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr [..] w K. z dnia [..] czerwca 2016 r. w przedmiocie odmowy przyjęcia do szkoły.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Pismem z dnia 6 kwietnia 2016 r. D.B. zwrócił się do Dyrektora Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr [..] w K. o przyjęcie syna D.B. do klasy pierwszej w roku szkolnym 2016/17, z pominięciem procesu rekrutacji, twierdząc, że w przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność do szkół podstawowych integracyjnych, na podstawie art. 20a ust. 7 oraz 20e ust. 7 ustawy o systemie oświaty nie stosuje się postępowania rekrutacyjnego, a podstawowym wyznacznikiem przyjęcia dziecka jest treść zalecenia zawartego w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Do pisma załączono: orzeczenie Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr [..] o potrzebie kształcenia specjalnego na czas I etapu edukacyjnego (klasy I-III) z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną: niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, autyzm, niepełnosprawność ruchową, niedosłuch; informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz orzeczenie o niepełnosprawności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty