Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 2543/15
Dla oceny spełnienia przesłanki "celu publicznego" nie ma znaczenia, kto ten cel ustawowy realizuje i kto jest jego inwestorem – Skarb Państwa, samorząd terytorialny czy inna osoba prawna. Również nie ma znaczenia czy na danym obszarze ma ona charakter tranzytowy czy też docelowy.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Teresa Zyglewska Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. B. i R. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 14 kwietnia 2015 r. sygn. akt II SA/Bk 1141/14 w sprawie ze skargi M. B. i R. P. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości 1. odrzuca skargę kasacyjną M. B., 2. oddala skargę kasacyjną R. P.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 14 kwietnia 2015 roku sygn. akt II SA/Bk 1141/14 oddalił skargę M. B. i R. P. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości w celu wykonania prac budowlanych związanych z założeniem i przeprowadzeniem napowietrznej linii elektroenergetycznej.
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2014 roku nr [...] Starosta [...] udzielił [...] Spółce Akcyjnej z siedzibą w K.-J. (dalej: spółka) zezwolenia na niezwłoczne zajęcie części nieruchomości oznaczonej numerem ewidencyjnym działki [...] o powierzchni 1,1707 ha położonej w obrębie N. T., w gminie R., stanowiącej współwłasność w udziałach po 1/2 części M. B. i R. P. w celu realizacji inwestycji polegającej na założeniu i przeprowadzeniu przez tę nieruchomość napowietrznej linii elektroenergetycznej 400 kV relacji N. - O., w tym na usytuowanie jednego słupa elektroenergetycznego oraz podwieszenie przewodów linii fazowych i odgromowych, a także na przebudowie linii elektroenergetycznej średniego napięcia 15 kV do stacji [...], stanowiącej własność [...] S.A. Oddział B., polegającej na jej skablowaniu na odcinku kolizji z projektowaną linią 400 kV poprzez wybudowanie stanowiska słupowego i podziemne ułożenie kabla SN 15 kV w osi tej linii na głębokości 90 cm. Po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez R. P., Wojewoda [...] decyzją z dnia [...] października 2014 roku utrzymał tę decyzję w mocy. W uzasadnieniu podano, że w przedmiotowej sprawie został spełniony warunek formalny, albowiem przed wydaniem decyzji zezwalającej na niezwłoczne zajęcie nieruchomości została wydana decyzja ograniczająca sposób korzystania z tej nieruchomości. W ocenie organu II instancji w sprawie istniały również inne przesłanki do wydania zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości w trybie art. 124 ust. 1a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. nr 102, poz. 651 ze zm., dalej: u.g.n.). Przedmiotowa inwestycja jest bowiem pierwszą z zaplanowanych na najbliższe lata inwestycji w północno-wschodniej Polsce w związku z potrzebą gruntownej przebudowy Krajowego Systemu Elektroenergetycznego w tej części kraju i jest niezbędna do funkcjonowania przygotowywanego połączenia systemów elektroenergetycznych Polski i Litwy oraz zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii w ramach Narodowej Strategii Spójności jako projekt indywidualny dla Programu Operacyjnego Infrastruktury I Środowiska na lata 2007-2013.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty