Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 2519/15
Naczelny Sąd Administracyjny nie jest uprawniony do samodzielnego dokonywania konkretyzacji zarzutów skargi kasacyjnej i rozpatruje wniesioną kasację w nawiązaniu do wyraźnie wyartykułowanych norm prawa, których naruszenie zostało zarzucone Sądowi pierwszej instancji. Tylko prawidłowo skonstruowany zarzut pozwala na przeprowadzenie kontroli kasacyjnej zaskarżonego wyroku. Sąd kasacyjny nie powinien przy tym domyślać się intencji stron skarżących i formułować za nich zarzutów pod adresem skarżonego wyroku ani ich doprecyzować.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Iwona Niżnik-Dobosz Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. S. i J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 czerwca 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 2132/14 w sprawie ze skargi J. S. i J. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2014 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 czerwca 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. S. i J. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2014 r., utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji z dnia [...] września 2013 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło na tle następującego stanu faktycznego i prawnego sprawy.
Decyzją z dnia [...] stycznia 2003 r. Wójt Gminy Jerzmanowice - Przeginia na podstawie art. 104 K.p.a., art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. a i art. 30 ust. 1 pkt 1, ust. 1a i ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89 poz. 414 ze zm. - zwanego dalej Prawem budowlanym), art. 90 ust. 9 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektóry ustaw określających kompetencję organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668) oraz Porozumienia z dnia 21 stycznia 1991 r. w sprawie powierzenia organom gminy prowadzenia niektórych spraw z zakresu administracji rządowej, sporządzonego w Krakowie w dniu 27 grudnia 1990 r. pomiędzy Kierownikiem Urzędu Rejonowego w Krakowie a Wójtem Gminy Jerzmanowice - Przeginia (Dz. Urz. Woj. Krak. Nr 2, poz. 20 ze zm. w Dz. Urz. Woj. Krak. Nr 2, poz. 12 z dnia 27 stycznia 1995 r.) wniósł sprzeciw wobec zgłoszenia przez J. S. zamiaru budowy budynku gospodarczego na działkach nr [...], związanego z produkcją rolną i uzupełniającego zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej o powierzchni do 35 m2.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty