Wyrok NSA z dnia 18 maja 2017 r., sygn. II OSK 2395/15
Podkreślić należy, że organy administracji są zobowiązane do stosowania stanu prawnego obowiązującego w chwili wydania decyzji lub postanowienia. Jedynie na mocy wyraźnego przepisu prawa dopuszczalne jest stosowanie prawa obowiązującego w innym czasie.
Teza od Redakcji
Dnia 18 maja 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant starszy asystent sędziego Anita Lewińska-Karwecka po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. K. i P. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 9 czerwca 2015 r. sygn. akt II SA/Ol 294/15 w sprawie ze skargi L. K. i P. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 9 czerwca 2015 r., sygnatura akt II SA/Ol 294/15, oddalił skargę L. i P. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z [...] lutego 2015 r., którym utrzymano w mocy postanowienie Starosty M. z [...] listopada 2014 r. o odmowie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy. Wyrok Sądu pierwszej instancji został wydany w następujących istotnych okolicznościach sprawy.
Wójt Gminy M. w sprawie z wniosku skarżących o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie trzech budynków mieszkalno-usługowych na działkach nr [...], [...] i [...], położonych w obrębie [...], gmina M., pismem z 17 listopada 2014 r. wystąpił do Starosty M., w trybie art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, o uzgodnienie projektu decyzji o warunkach zabudowy dla planowanej inwestycji w zakresie ochrony gruntów rolnych. Starosta M. postanowieniem z [...] listopada 2014 r., powołując się na art. 53 ust. 4 pkt 6 i ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, odmówił uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy ustalając, że inwestycja ma być realizowana na gruncie rolnym III klasy, który nie został objęty zgodą ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na przeznaczenie na cele nierolnicze. Organ administracji uzasadniając obowiązek uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi powołał się na art. 7 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
