Wyrok NSA z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. I OSK 2166/16
Zauważa się przede wszystkim, że jakkolwiek czynność procesowa sporządzenia pisemnego uzasadnienia dokonywana już po rozstrzygnięciu sprawy i ma sprawozdawczy charakter, a więc sama przez się nie może wpływać na to rozstrzygnięcie jako na wynik sprawy, to niemniej tylko uzasadnienie spełniające określone ustawą warunki stwarza podstawę do przyjęcia, że będąca powinnością sądu administracyjnego kontrola działalności administracji publicznej pod względem jej zgodności z prawem rzeczywiście miała miejsce i że prowadzone przez ten sąd postępowanie odpowiadało przepisom prawa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Jerzy Bortkiewicz po rozpoznaniu w dniu 19 kwietnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 maja 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 3704/15 w sprawie ze skargi J. P. na postanowienie Głównego Geodety Kraju z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności zażalenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 13 maja 2016 r., IV SA/Wa 3704/15, oddalił skargę J. P. na postanowienie Głównego Geodety Kraju z [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności zażalenia. W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że analiza akt sprawy, w odniesieniu do treści zażalenia wniesionego przez skarżącego pismem z 14 sierpnia 2015 r., nie pozostawia wątpliwości, co do tego, że przedmiotem zażalenia było pismo P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w R. z [...] lipca 2015 r. nr [...]. Pismem tym, zgodnie z art. 36 k.p.a., organ zawiadomił strony, w tym skarżącego, o konieczności przedłużenia terminu zakończenia postępowania nieważnościowego dotyczącego decyzji Starosty P. z [...] września 2008 r., nr [...]. Podkreślono, że Kodeks postępowania administracyjnego nie przewiduje możliwości zaskarżenia w drodze zażalenia powyższego zawiadomienia. W sytuacji zatem, gdy w sprawie mamy do czynienia z niedopuszczalnością zażalenia z przyczyn przedmiotowych organ zasadnie, powołując się na art. 134 k.p.a. w zw. z art. 144 k.p.a, stwierdził jego niedopuszczalność. W odniesieniu do zarzutów skargi Sąd podniósł, że zgodnie z art. 12 k.p.a., organy mają obowiązek działać wnikliwie i szybko, posługując się możliwe najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwiania. Na organie administracji ciąży obowiązek zmierzający do wyjaśnienia rzeczywistej woli osoby, jeżeli charakter pisma wniesionego przez nią budzi wątpliwości i nie przyczyni się to do nadmiernego przedłużania postępowania. Organ ma zatem obowiązek wystąpić do strony o wyjaśnienia zakresu jej żądania, jedynie gdy pismo w tym względzie zawiera niejasności, czy sprzeczności np. istnieje rozbieżność pomiędzy powołaną podstawą prawną a treścią uzasadnienia. Taka sytuacja w rozpoznawanej sprawie w ocenie Sądu nie wystąpiła. Pismo skarżącego z 14 sierpnia 2015 r. w sposób jednoznaczny wskazywało, że jest to zażalenie, w którym skarżący wyraził swoje niezadowolenie z ogólnego przebiegu nadzwyczajnych postępowań administracyjnych w sprawie decyzji Starosty P. z [...] września 2008 r. W jego treści skarżący nie zawarł jednak żadnych zarzutów, które przynajmniej poszlakowo wskazywałyby, że kwestionuje on terminowość prowadzonego przez P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w R., postępowania nieważnościowego zgodnie z art. 37 k.p.a. Ponadto na skutek wydanego rozstrzygnięcia strona nie poniosła żadnej szkody. Odnosząc się do pozostałych zarzutów przedstawionych w skardze, a dotyczących:
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
