17.05.2017

Wyrok NSA z dnia 17 maja 2017 r., sygn. II GSK 2176/15

Transport

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Irena Wiszniewska-Białecka Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak (spr.) Protokolant asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 3210/14 w sprawie ze skargi J. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. oddala skargę; 3. zasądza od J. G. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 2625 (dwa tysiące sześćset dwadzieścia pięć) złotych tytułem kosztów postępowania sądowoadministracyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 9 kwietnia 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 3210/14 po rozpoznaniu skargi J. G. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2014 r. o nałożeniu na skarżącego kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym uchylił zaskarżoną decyzję; orzekł o niewykonywaniu uchylonej decyzji oraz o kosztach postępowania sądowoadministracyjnego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 29 sierpnia 2013 r., w miejscowości S., na drodze krajowej nr [...], o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, zatrzymano do kontroli 5-osiowy pojazd członowy składający się z: 2-osiowego ciągnika siodłowego oraz 3-osiowej naczepy ciężarowej, którym kierował R. Z. Transport był wykonywany na rzecz skarżącego przedsiębiorcy J. G. [...] z siedzibą w K. Przewożono dwa bloki skalne, stanowiące ładunek podzielny z miejscowości K. do P. W wyniku przeprowadzonych pomiarów stwierdzono (po odjęciu możliwych błędów pomiarowych), że pojazd nie przekracza DMC a przekroczenie dotyczy wyłącznie nacisku osi pojedynczej napędowej pojazdu o 2,650 t (przekroczenie o 26,5%). Pomiary wykonano dwiema wagami SAW 10C/II, które w chwili kontroli legitymowały się ważnymi świadectwami legalizacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu z terminami ważności odpowiednio do 31 października 2014 r. i do 31 grudnia 2014 r. Miejsce ważenia legitymowało się protokołem z pomiaru pochylenia terenu opatrzonym datą 25 stycznia 2012 r. Kierowca uczestniczył w pomiarze i zapoznał się z jego wynikiem, nie wnioskował o ponowne ważenie pojazdu. Kierujący nie przedstawił wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdu ponadnormatywnego kategorii VII.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne