Wyrok NSA z dnia 11 maja 2022 r., sygn. II GSK 88/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Cezary Kosterna po rozpoznaniu w dniu 11 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 280/18 w sprawie ze skargi D. Z. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 27 września 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 280/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie: tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325; dalej jako: "p.p.s.a.") w sprawie ze skargi D. Z. (dalej jako: "skarżąca") uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] listopada 2017 r. oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2017 r., umorzył postępowanie administracyjne oraz zasądził na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
W dniu 20 września 2017 r. na drodze wojewódzkiej nr [...] (o dopuszczalnym nacisku osi do 8 ton) w okolicy miejscowości Ż. zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki V. o nr rej. [...] i trzyosiowej naczepy marki S. o nr rej. [...]. Pojazdem członowym kierowała A. E., który wykonywał międzynarodowy przejazd drogowy na trasie z N. do C. z ładunkiem papieru w belach (ładunek podzielny) w imieniu skarżącej. Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia 20 września 2017 r. Ważenie przeprowadzono w miejscu do niego przeznaczonym. Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/II o nr fabrycznych 856697 i 856685. Wagi legitymowały się świadectwami legalizacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu w dniu 2 marca 2017 r. z datą ważności do dnia 31 marca 2019 r. dla wagi o nr 856685 i w dniu 20 lutego 2017 r. z datą ważności do dnia 28 lutego 2019 r. dla wagi o nr 856697. Ważenie przeprowadzono wymienionymi wagami, które nie były ze sobą połączone. W wyniku pomiarów kontrolowanego pojazdu członowego, stwierdzono nacisk na pojedynczej osi napędowej 9,7 t (po odjęciu 2 % zaokrąglonych do 0,1 t w górę) co oznaczało przekroczenie o 1,7 t. Podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty