02.06.2017 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 179/17

Środki unijne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Joanna Kabat - Rembelska Sędzia del. WSA Barbara Mleczko - Jabłońska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki z .o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 6 października 2016 r., sygn. akt III SA/Łd 539/16 w sprawie ze skargi A. Spółki z .o.o. w Ł. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] kwietnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 6 października 2016r. sygn. akt III SA/Łd 539/16, oddalił skargę A. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z [...] kwietnia 2016r. nr [...] w przedmiocie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2014.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

W dniu 15 maja 2014 r. A. Sp. z o.o. o z siedzibą w Ł. złożyła wniosek o przyznanie płatności na 2014 r.

Kierownik BP ARiMR w Ł. decyzją z dnia [...] czerwca 2015r. odmówił stronie przyznania jednolitej płatności obszarowej i nałożył sankcję w wysokości 127.694,87 zł.

Strona wniosła odwołanie od ww. decyzji nie zgadzając się z powziętym rozstrzygnięciem, w szczególności z brakiem uwzględnienia złożonego przez stronę wycofania części wniosku.

Organ II instancji decyzją z dnia [...] października 2015 r. uchylił w całości decyzję organu I instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Kierownika BP ARiMR w Ł.

Decyzją z dnia [...] marca 2016 r. Kierownik BP ARiMR w Ł. ponownie odmówił spółce przyznania jednolitej płatności obszarowej, uzasadniając rozstrzygnięcie różnicą między powierzchnią zadeklarowaną, a powierzchnią stwierdzoną, kwalifikującą się do płatności. Przyjęto, iż powierzchnia deklarowana działek rolnych kwalifikowana do płatności obszarowej wynosiła 102,29 ha. Natomiast podczas kontroli administracyjnej stwierdzono, że powierzchnia uprawniona do płatności stanowi 81,61 ha. Wyliczona przez Kierownika Biura procentowa różnica między powierzchnią działek zadeklarowanych we wniosku o JPO, a powierzchnią stwierdzoną w czasie kontroli administracyjnej wynosi 25, 34%, co jak wskazano, zgodnie z art. 58 akapit drugi Rozporządzenia Komisji ( WE ) Nr 1122/2009 uzasadnia odmowę przyznania pomocy w danym roku. Organ I instancji ponadto umorzył postępowanie w stosunku do działek rolnych o łącznej powierzchni 119,75 ha.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty