Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2017 r., sygn. II FSK 486/17
W świetle art. 78 § 3 pkt 1 i 2 o.p. - co do zasady - oprocentowanie związane jest z zakwestionowaniem wadliwej decyzji organu podatkowego, tzn. z sytuacją, gdy błędnie nałożono na podatnika zobowiązanie w wysokości wyższej niż wynikająca z prawa podatkowego, a następnie decyzja taka (w tym, decyzja określająca zobowiązanie podatkowe) została uchylona lub zmieniona. Artykuł 78 § 3 pkt 1 i 2 o.p. wiąże oprocentowanie nadpłaty z uchyleniem (zmianą) decyzji wadliwej, a więc innymi słowy z wadą tkwiącą w samej decyzji. Tym samym, przez przyczynienie się, o którym mowa w przywołanych przepisach, należy rozumieć taką sytuację, w której działanie lub zaniechanie organu podatkowego pozostawało w bezpośrednim związku z wadą decyzji, którą może być naruszenie przepisów prawa materialnego lub procesowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Sędzia del. WSA Marek Olejnik, , po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 października 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 651/16 w sprawie ze skargi Z. [...] S.A. z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 30 marca 2016 r., nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2008 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 26 października 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 651/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, po rozpoznaniu skargi Z. [...] spółki akcyjnej z siedzibą w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 30 marca 2016 r. w przedmiocie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2008 r. uchylił zaskarżoną decyzję. Przedstawiając w uzasadnieniu wyroku przebieg postępowania Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku podał, że Prezydent Miasta G. decyzją z dnia 13 grudnia 2013 r. określił skarżącej wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2008 r. w kwocie 23.306.807 zł. Skarżąca w dniu 13 grudnia 2013 r. wpłaciła kwotę zobowiązania wynikającą z decyzji wraz z odsetkami. Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 20 października 2014 r. uchyliło ww. decyzję organu pierwszej instancji i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia. W dniu 20 stycznia 2015 r. organ pierwszej instancji wydał nową decyzję, w której wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2008 r. określona została na kwotę 17.597.278,00 zł. Nadpłata wynikająca z ww. decyzji została spółce zwrócona w dniu 21 stycznia 2015 r. Spółka wezwała Prezydenta Miasta do zapłaty odsetek od nadpłaty podatku od dnia zapłaty tj. 13 grudnia 2013 r. do dnia zwrotu nadpłaty na rachunek spółki. Decyzją z dnia 3 czerwca 2015 r. Prezydent Miasta odmówił zapłaty oprocentowania nadpłaty podatku. Decyzją z dnia 30 marca 2016 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia 3 czerwca 2015 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty