Wyrok NSA z dnia 30 maja 2017 r., sygn. I FSK 1037/15
Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia WSA (del.) Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie: Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 4 marca 2015 r. sygn. akt I SA/Go 21/15 w sprawie ze skargi Z. [...] w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 15 października 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Z. [...] w K. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd przebieg postępowania administracyjnego.
1.1. Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 15 października 2014 r. wydaną dla Z. (skarżący/Zakład) w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji skarżący podał, iż jest samorządowym zakładem budżetowym, utworzonym zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Podstawowym przedmiotem działalności skarżącego jest realizacja zadań własnych gminy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (zgodnie z uchwałą Rady Gminy w sprawie utworzenia Zakładu). W zakresie swojej działalności skarżący realizuje zadania obejmujące w szczególności: sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, w tym administrowania i zarządzania siecią wodociągową i kanalizacyjną, stacją uzdatniania wody i oczyszczalnią ścieków; administrowanie cmentarzami komunalnymi; urządzanie, konserwacja i pielęgnacja zieleni gminnej; sprawy gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi; organizowanie i wykonywanie robót publicznych i interwencyjnych powierzonych przez Urząd Gminy; obsługę imprez i uroczystości gminnych; kontrolę częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz prowadzenie ewidencji tych zbiorników; bieżące utrzymanie i konserwację gminnej infrastruktury technicznej (przystanki, autobusowe, słupy ogłoszeniowe i tablice informacyjne, ławki, place zabaw, pojemnik i kosze na odpady); wykonywanie inwestycji i remontów w zakresie usług komunalnych zleconych przez Gminę i inne podmioty i instytucje. W ramach działalności skarżący realizuje szereg świadczeń na rzecz odbiorców indywidualnych i przedsiębiorców jak również dokonuje takich świadczeń na rzecz Gminy (usługi m.in. w zakresie odprowadzania ścieków i dostarczania wody dotyczące nieruchomości stanowiących własność gminy). Gmina i skarżący są odrębnymi, czynnymi podatnikami VAT, posiadającymi odrębne numery NIP.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty