13.06.2017 Podatki

Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2017 r., sygn. II FSK 1409/15

Nietrafne jest stanowisko, zgodnie z którym długookresowe działania na rzecz osób niepełnosprawnych należy rozumieć takie działania podatnika, które poszerzając jego bazę materialną (aktywa) umożliwiają, jak też i ułatwiają pracę niepełnosprawnym.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Sędziowie: NSA Antoni Hanusz, NSA del. Jan Grzęda, Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 grudnia 2014 r. sygn. akt I SA/Gl 254/14 w sprawie ze skargi P. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kwotę 5.400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 8 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Gl 254/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę P. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 grudnia 2013 r., w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r.

Ze stanu faktycznego przyjętego przez Sąd pierwszej instancji wynikało, że Skarżący będący właścicielem "Z." pismem z 2 sierpnia 2002 r. wystąpił do Urzędu Skarbowego w C. z wnioskiem o zwrot nadpłaty podatku dochodowego z tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za wrzesień 2001 roku powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2002 r., sygn. akt K 45/01 (publ. OTK-A 2002, nr 4, poz. 46; dalej: wyrok TK z dnia 25 czerwca 2002 r.).

Po rozpatrzeniu odwołania, a następnie po ponownym rozpoznaniu sprawy w wyniku sądowej kontroli wydanych decyzji (wyrok WSA w Gliwicach z 30 października 2006 r., I SA/Gl 985/06 i wyrok NSA z 5 września 2008 r., II FSK 818/07), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach decyzją z 18 grudnia 2013 r., utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji odmawiającą zwrotu nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych. Po uzupełnieniu materiału dowodowego organ odwoławczy wskazał, że analizowana inwestycja rozpoczęła się w 1998 r., ponieważ pierwsze prace koncepcyjne w zakresie rozbudowy i modernizacji budynku biurowego miały miejsce już w tym czasie. W związku z tym, został spełniony jeden z warunków (rozpoczęcie przed 30 listopada 1999 r.) uznania inwestycji podatnika za "długookresowe przedsięwzięcie na rzecz osób niepełnosprawnych", o którym mowa w wyroku TK z dnia 25 czerwca 2002 r. W ocenie organu odwoławczego znaczenie ma okoliczność, jak prawidłowo ustalił organ pierwszej instancji, że rozbudowa przedmiotowego budynku nastąpiła na podstawie projektu sporządzonego w 2000 r., a nie projektu z 1999 r., który stanowił podstawę pozwolenia na budowę z 29 grudnia 1999 r. Organ w tej mierze istotne znaczenie nadał opinii biegłego oraz orzeczeniom wydanym przez organy nadzoru budowlanego w postępowaniu legalizacyjnym dotyczącym prowadzonej przez skarżącego w latach 2000-2001 inwestycji. Podkreślił, że opinia biegłego w sposób jednoznaczny wskazuje, że projekt z 1999 r. nie zawierał szczególnych rozwiązań na rzecz osób niepełnosprawnych poza rozwiązaniami wynikającymi z ogólnobudowlanych przepisów dotyczących każdego inwestora realizującego tego typu przedsięwzięcie inwestycyjne. Trudno w tej sytuacji inwestycję przewidzianą w projekcie z 1999 r. uznać za inwestycję na rzecz osób niepełnosprawnych. Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej zaznaczył, iż zbieżnych z ustaleniami biegłego dokonał Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w toku postępowania w sprawie legalności inwestycji przeprowadzonej w budynku administracyjno-biurowym z w latach 2000-2001. Na poparcie swojego stanowiska zwrócił uwagę na wyniki kontroli przeprowadzonej przez Państwową Inspekcję Pracy 14 grudnia 2000 r. Organ wskazał, że dopiero po ukończeniu inwestycji, na skutek przeprowadzonych kontroli, podatnik wprowadził usprawnienia niezbędne dla niepełnosprawnych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne