Postanowienie NSA z dnia 19 czerwca 2017 r., sygn. II FSK 376/17
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Antoni Hanusz, po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. G. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 28 października 2016 r., sygn. akt I SA/Sz 904/16 w przedmiocie odrzucenia skargi na uchwałę Rady Miejskiej w D. z dnia 28 października 2015 r., Nr [...] w przedmiocie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi postanawia oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Postanowieniem z dnia 28 października 2016 r., sygn. akt I SA/Sz 904/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie odrzucił skargę J. G. na uchwałę Rady Miejskiej w D. z dnia 28 października 2015 r. w sprawie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Z uzasadnienia postanowienia wynika, że Rada Miejska w D. w dniu 28 października 2015 r. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie wyboru metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawek tych opłat oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności. W piśmie z dnia 7 czerwca 2016 r. skarżący wezwał organ do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie ww. uchwały. Organ nie uwzględnił ww. wezwania.
2. Skarżący wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie skargę na ww. uchwałę. W uzasadnieniu skargi strona skarżąca wskazała m.in., że jest właścicielem nieruchomości położonych na terenie D. zamieszkałych jak i nie zamieszkałych. Jako przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jego jedna nieruchomość wykorzystywana jest sezonowo na cele wypoczynkowe. W ocenie skarżącego w związku z powyższym jako właściciel nieruchomości, na którego zostały nałożone obowiązki wynikające z przedmiotowej uchwały, ma on interes prawny w jej zaskarżeniu. Skarżący wskazał, że zawarte postanowienia dotyczące ustalenia rocznego zużycia wody na wskazanych nieruchomościach w oparciu o zużycie wody w poprzednim roku kalendarzowym podjęte zostały z przekroczeniem ustawowego upoważnienia zawartego w art. 6k ust. 1 i art. 6j ust. 3a ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250 ze zm., dalej "u.c.p.g."). Zdaniem skarżącego jako naruszające prawo powinny zostać uchylone. Skarżący podał również, że ustalona uchwałą wysokość stawki jako iloczyn zużytej wody i stawki w kwocie 9,00 złotych narusza interes prawny skarżącego polegający na prawie do ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości biorącej pod uwagę koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty