Wyrok NSA z dnia 31 maja 2016 r., sygn. II OSK 2279/14
Dopuszczalność zastosowania prawa starego wiąże się także z innymi, ważnymi względami systemowymi lub aksjologicznymi ale, żadne tego rodzaju względy nie przemawiają za odejściem od generalnej zasady obowiązywania prawa nowego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) Sędziowie NSA Barbara Adamiak del. WSA Ireneusz Dukiel Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Kuberska-Pellegrino po rozpoznaniu w dniu 31 maja 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 maja 2014 r. sygn. akt IV SA/Po 70/14 w sprawie ze skargi S.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 28 maja 2014 r. sygn. akt IV SA/Po 70/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę S.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego [...] z dnia [...] listopada 2013 r., nr [....] w przedmiocie warunków zabudowy działek nr [...] w miejscowości S. dla inwestycji polegającej na budowie dwóch hal biurowo-magazynowo-usługowych.
W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że decyzją z dnia 24 maja 2013 r. Wójt Gminy T.P., działając na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 2, art. 59 ust. 1 i 2, art. 60 ust. 1 oraz art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2012 r. poz. 647 ze. zm., obecnie t.jedn. Dz.U. z 2016 r.,poz.778, dalej u.p.z.p.), odmówił ustalenia warunków zabudowy dla przedmiotowej inwestycji. Organ wyjaśnił, że teren, którego dotyczy wniosek, znajduje się na obszarze nieobjętym ważnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, wobec czego zmianę sposobu jego zagospodarowania należy ustalić decyzją o warunkach zabudowy. W niniejszej sprawie, zdaniem organu, nie zostały zaś spełnione wszystkie warunki niezbędne do wydania decyzji o warunkach zabudowy, określone w art. 61 ust. 1 pkt 4 i pkt 5 u.p.z.p., gdyż teren inwestycji obejmuje łącznie 0,8936 ha gruntów klasy III. Wójt wskazał, także że organem właściwym do uzgadniania projektu decyzji w zakresie ochrony gruntów rolnych jest starosta. Zaś według Starosty Poznańskiego, gdy na wnioskowanej nieruchomości występują użytki rolne klas I-III, położone w zwartym kompleksie użytków rolnych klas I-III, a ten zwarty obszar przekracza powierzchnię 0,5 ha, przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne może nastąpić wyłącznie w planie. Organ zaznaczył ponadto że zwarty obszar gruntów klas I-III o powierzchni większej niż 0,5 ha może znajdować się na terenie kilku graniczących ze sobą działek.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
