Wyrok NSA z dnia 30 października 2024 r., sygn. II OSK 608/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie: Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Łd 946/23 w sprawie ze skargi P. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia [...] sierpnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy i sposobu zagospodarowania terenu 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy B. z dnia [...] maja 2023 r. znak [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim na rzecz P. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 1227 (tysiąc dwieście dwadzieścia siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1.1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 12 grudnia 2023 r. sygn. akt II SA/Łd 946/23 oddalił skargę P. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z [...] sierpnia 2023 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy B. z [...] maja 2023 r. nr [...] o odmowie ustalenia warunków zabudowy i sposobu zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej "[...]", na działkach nr ewid. [...], [...], [...] i [...], obręb [...], gm. B.
Powyższy wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
1.2. Decyzją z [...] maja 2023 r. Wójt Gminy B. orzekł o odmowie ustalenia warunków zabudowy dla wnioskowanej inwestycji z uwagi na niespełnienie przesłanek z art. 61 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 5 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741, dalej upzp) tj. brak zgody na przeznaczenie gruntu leśnego na cele nieleśne. Organ wskazał, że powierzchnia użytku leśnego na działce nr ewid. [...] wynosi 0,2264 ha, wobec powyższego las na ww. działce spełnia kryteria gruntów leśnych w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2409, dalej uogrl). Las zlokalizowany na działce istnieje faktycznie, jest również ujęty w banku danych o lasach. Inwestycja obejmuje budowę farmy fotowoltaicznej, nie mieści się więc w leśnym sposobie użytkowania gruntów leśnych. Reasumując stwierdzono, że skoro na terenie inwestycji występują grunty leśne, to teren ten wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych na cele nieleśne, zatem wydanie decyzji o warunkach zabudowy byłoby sprzeczne z art. 7 ust. 2 pkt 5 uogrl.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
