05.05.2016 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 5 maja 2016 r., sygn. I OSK 785/16

Postępowanie wyjaśniające spełnia tylko pomocniczą rolę przy ustalaniu treści zaświadczenia. Główną rolę, w tej sytuacji, pełnią dane z ewidencji, rejestru, zbioru dokumentów lub zbioru danych utrwalonych innymi technikami. Nie jest zatem dopuszczalne dokonywanie, w trybie dotyczącym wydawania zaświadczeń, jakichkolwiek ustaleń faktycznych i ocen prawnych nie wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) po rozpoznaniu w dniu 5 maja 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 listopada 2015 r., sygn. akt IV SA/Wr 420/15 w sprawie ze skargi Z. Z. na postanowienie Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 listopada 2015 r., sygn. akt IV SA/Wr 420/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Z. Z. na postanowienie Wojewody Dolnośląskiego z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia.

Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:

Z. Z. w dniu 2 marca 2015 r. wystąpił do Starosty Dzierżoniowskiego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o następującej treści: "Z. Z. zam. [...], jest zarejestrowany w tutejszym urzędzie, jako osoba bezrobotna poszukująca pracy. Ww. stawiał się na wezwania tutejszego urzędu, ale nie otrzymał żadnej propozycji zatrudnienia czy oferty zatrudnienia". Jednocześnie wnioskodawca wskazał, że zaświadczenie jest mu potrzebne do wytoczenia powództwa.

Postanowieniem z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] Starosta Dzierżoniowski odmówił wydania zaświadczenia o żądanej treści.

W uzasadnieniu organ I instancji, powołując się na art. 217 § 1 i § 2 k.p.a. oraz 218 § 1 i § 2 k.p.a. wyjaśnił, że prowadzi jedynie rejestr osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz rejestr pracodawców. Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 149 ze zm.), minister właściwy do spraw pracy może tworzyć rejestry centralne zawierające dane dotyczące rynku pracy, instytucji rynku pracy, projektów, udzielonej pomocy i świadczeń, a także dane dotyczące poszukujących pracy, bezrobotnych, pracodawców i ofert pracy, gromadzone przez publiczne służby zatrudnienia na podstawie przepisów ustawy, oraz może przetwarzać te dane na zasadach określonych w przepisach o ochronie danych osobowych. W myśl ust. 5 powyższego artykułu, publiczne służby zatrudnienia przekazują dane do rejestrów centralnych utworzonych na podstawie ust. 4 oraz mogą z nich korzystać w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, wykorzystując oprogramowanie, o którym mowa w ust. 3, lub narzędzia określone w art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. c.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne