Wyrok NSA z dnia 15 marca 2016 r., sygn. II OSK 1754/14
Budowlane prawo
Dnia 15 marca 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia NSA Leszek Kamiński /spr./ sędzia del. WSA Dorota Dąbek Protokolant sekretarz sądowy Tomasz Bogdan Godlewski po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. B., A. B. i J. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 1013/13 w sprawie ze skargi P. B., A. B. i J. C. na decyzję M. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w W. z dnia 28 lutego 2013 r. nr ... w przedmiocie nakazu przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania lokalu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 20 marca 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 1013/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P. B., A. B. i J. C., zw. dalej skarżącym, na decyzję M. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zw. dalej WINB, z dnia 28 lutego 2013 r., nr ..., w przedmiocie nakazu przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania lokalu.
W motywach wyroku Sąd I instancji wskazał, że kontroli poddana została decyzja WINB z dnia 28 lutego 2013 r., utrzymująca w mocy decyzję organu I instancji z dnia 18 grudnia 2012 r. orzekającą o nakazaniu skarżącym - właścicielom lokalu ‒ przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego nr 1 w budynku przy ul. L. K. .. w W., pełniącego obecnie funkcję usługowo-biurowo-handlową, bez wymaganego przepisami Prawa budowlanego zgłoszenia właściwemu organowi. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił przepis art. 71 a ust. 4 w zw. z art. 71 a ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa budowlanego.
Sąd I instancji stwierdził, że wobec wydania przez organ I instancji postanowienia, z dnia 23 października 2012 r., o wstrzymaniu użytkowania lokalu mieszkalnego nr 1 w budynku przy ul. L. K. ... w W., pełniącego funkcję usługowo-biurowo-handlową bez wymaganego przepisami Prawa budowlanego zgłoszenia właściwemu organowi oraz nałożenia na właścicieli lokalu obowiązku przedstawienia dokumentów wskazanych w art. 71a ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 71 ust. 2 Prawa budowlanego w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia postanowienia i braku zastosowania się do powyższego rozstrzygnięcia przez skarżących, orzeczenie nakazujące przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania zawarte w decyzji z dnia 18 grudnia 2012 r. było obligatoryjne. Lokal którego dotyczy postępowanie w niniejszej sprawie został oddany do użytkowania jako lokal mieszkalny, a jego przeznaczenie zostało zmienione bez zgłoszenia właściwemu organowi, poprzez przeznaczenie na działalność biurowo-handlowo-usługową. Zdaniem Sądu, okoliczność tę należało zatem uznać za bezsporną. Za bezsporne Sąd uznał także, że mimo skierowania do skarżących postanowienia z dnia 23 października 2012 r. wstrzymującego użytkowanie lokalu i nakładającego obowiązek przedłożenia wymaganych dokumentów, nie tylko nie została złożona wskazana w postanowieniu dokumentacja, ale i nie zaniechano użytkowania lokalu. Jednocześnie, Sąd podał, że skarżący opierają swoje stanowisko na wadliwości ustaleniach faktycznych, polegających na przyjęciu, (1) iż prowadzona przez najemcę w lokalu działalność biurowa doprowadziła do zmiany warunków bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych, ochrony środowiska, wielkości lub układu obciążeń, wywodząc jednocześnie, (2) że organ błędnie zastosował przepisy prawa materialnego uznając, (3) że wykonywane w okolicznościach niniejszej sprawy prace biurowe i projektowe nieuciążliwe dla budynku i otoczenia stanowią zmianę sposobu użytkowania lokalu. Odnosząc się do ww. zarzutów Sąd wskazał, że wbrew twierdzeniom skargi zmiana przeznaczenia budynku z funkcji mieszkalnej na biurową zmieniało warunki bezpieczeństwa pożarowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, wielkość lub układ obciążeń co wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002, Nr 75, poz. 690 ze zm.), zw. dalej rozporządzeniem. Odmienne są bowiem regulacje dotyczące budynków mieszkalnych i regulacje dotyczące budynków użyteczności publicznej (§ 3 pkt 9 i § 3 pkt 6 rozrządzenia). Zdaniem Sądu, zmiana sposobu użytkowania lokalu, która miała miejsce w niniejszej sprawie winna zostać zatem zgłoszona właściwemu organowi. W tych okolicznościach, Sąd uznał, że dołączone do skargi dokumenty (w tym oświadczenie najemcy lokalu oraz ocena techniczna pozostają bez wpływu na rozstrzygnięcie i nie spełniają przesłanek z art. 106 § 3 p.p.s.a. W ocenie Sądu, brak było jednocześnie podstaw do stwierdzenia zarzucanego przez skarżących błędu w ustaleniach faktycznych oraz naruszenia art. 71 ust. 1 pkt 2 i art. 71 ust. 2 Prawa budowlanego. W ocenie Sądu, wbrew twierdzeniom skargi organy nie naruszyły przepisów postępowania w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy. Z tych względów Sąd, na podstawie art. 151 p.p.s.a., skargę oddalił.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty