Wyrok NSA z dnia 27 września 2016 r., sygn. II GSK 401/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia del. WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant Marta Koźlik po rozpoznaniu w dniu 27 września 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 października 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 833/14 w sprawie ze skargi D. M. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w W. z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 października 2014r., sygn. akt V SA/Wa 833/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę D. M. na decyzję Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego ARiMR w Warszawie z dnia 10 stycznia 2014r. nr ... w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (OB).
Powyższy wyrok Sądu I instancji zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W wyniku prowadzonego po raz kolejny przez Kierownikiem Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Ostrołęce postępowania w sprawie przyznania D.M. płatności w ramach wsparcia bezpośredniego za rok 2009, decyzją z dnia 20 kwietnia 2012r. Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w O. ponownie odmówił przyznania D.M.jednolitej płatności obszarowej za 2009r. i uzupełniającej płatności obszarowej do powierzchni upraw podstawowych i nałożył sankcję w wysokości 39 478,53 zł.
Decyzja organu I instancji została utrzymana w mocy decyzją Dyrektora Mazowieckiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie z dnia 16 sierpnia 2012r. nr ...
Po rozpoznaniu skargi D. M.. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2013r. sygn. akt V SA/Wa 2534/12, uchylił decyzję organu II instancji, gdyż naruszała ona przepisy postępowania. W zaleceniach dla organu ponownie rozpoznającego sprawę Sąd wskazał, że ustalając stan faktyczny w celu stwierdzenia czy w sprawie zaistniały przesłanki do zastosowania art. 53 i 68 rozporządzenia 796/2004, a więc czy wnioskodawca świadomie i celowo deklarował sporne działki do płatności, mając świadomość, że podlegają one trwałemu wykluczeniu z płatności, organ winien ustalić czy w dacie składania wniosku o przyznanie płatności za 2009r. wnioskodawca miał taką świadomość, tzn. czy w dacie składania wniosku o przyznanie płatności za 2009r. D.M.doręczono już decyzję ostateczną ustalającą, że działki nr 42/11, 416/21 i 416/25 nie były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej na dzień 30 czerwca 2003r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty