Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2016 r., sygn. II GSK 1266/16
Gdy w skardze kasacyjnej zarzuca się zarówno naruszenie przepisów prawa materialnego, jak i przepisów postępowania, to w pierwszej kolejności należy rozpoznać ten drugi z zarzutów, ponieważ dopiero po przesądzeniu, że stan faktyczny przyjęty przez sąd w zaskarżonym wyroku jest prawidłowy albo nie został dostatecznie podważony, można przejść do skontrolowania procesu subsumcji danego stanu faktycznego pod zastosowany przez sąd pierwszej instancji przepis prawa materialnego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia del. WSA Małgorzata Łuczyńska Protokolant asystent sędziego Dorota Gaj-Mizerska po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 6 listopada 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 1458/15 w sprawie ze skargi W. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 listopada 2015 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. uwzględnił skargę W. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] marca 2015 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, uchylając tą decyzję oraz orzekając o kosztach postępowania.
Sąd I instancji orzekła w następującym stanie sprawy:
w dniu 18 listopada 2014 r. w miejscowości B., na ul. N. (droga powiatowa o dopuszczalnym nacisku osi do 8 t), przeprowadzono kontrolę zespołu pojazdów, którym prowadzony był w imieniu skarżącego przewóz ładunku sypkiego w postaci piasku. W toku kontroli przeprowadzono ważenie pojazdu przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10 C o numerach fabrycznych [...] i [...], a w jego wyniku stwierdzono, że nacisk dla pojedynczej osi napędowej ciągnika samochodowego (oś druga) wyniósł 11,4 tony, co stanowi przekroczenie o 3,40 tony (przekroczenie o 42,5 %). Stwierdzono również, że nacisk dla potrójnej osi nienapędowej naczepy wyniósł 25,45 t, co stanowi przekroczenie o 1,45 t (przekroczenie o 6,04 %) oraz, że rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosi 43,85 t, co stanowi przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 3,85 t (przekroczenie o 9,62 %).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty